Ny storslam för Husqvarnakoncernen vid red dot awards

I år belönades Husqvarnakoncernen med sex prestigefulla utmärkelser vid ”red dot awards" för framstående produktdesign. Utmärkelsen rör varumärkena Husqvarna och Gardena. Tre produkter belönades i kategorin "best of the best".

Red dot design award instiftades 1955 av Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland och är en av de mest prestigefulla internationella designutmärkelserna. I år bedömde juryn 4662 produkter i 19 kategorier, enligt kriterier som innovation, funktionalitet, intuitiv design, kvalitet och miljömässighet.

“Vi är mycket stolta över att ha fått hela sex utmärkelser. Att tre av dessa var i kategorin "best of the best" visar att vår användarfokuserade design uppskattas globalt. Design gör skillnad,” säger Towe Ressman, Vice President Global Design på Husqvarna Group. Hon fortsätter: “ Vi är också glada över att juryn belönade vår miljösatsning på Husqvarna batteriprodukter som lanserades nyligen. Dessa är inte bara fria från direkta utsläpp, utan är även lätta och tysta.”

Utmärkelsen “red dot: best of the best”
Husqvarna 550 XP® motorsåg - utmärkt ergonomi och perfekt balanserad
Gardena rektangulärspridare - smidigt och tillförlitlig modulärt sprinklersystem
Gardena väggmonterade slangvindor – kompakta och användarvänliga

Utmärkelsen "red dot: product design 2013”
Husqvarna 136 Li HD50 batteridriven häcksax
Husqvarna 536 Li R batteridriven trimmer
Husqvarna T536 Li XP® batteridriven arboristsåg

För ytterligare information:
08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 31 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 15 400 anställda i drygt 40 länder.