Omvandling av aktier

Enligt Husqvarna AB:s bolagsordning har ägare av A-aktier rätt att få sådan aktie omvandlad till B-aktie. Omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. När en sådan omvandling har skett, är Husqvarna AB skyldig enligt lag om handel med finansiella instrument att offentliggöra uppgifter om förändringen.

Under juli 2012 har, på begäran av aktieägare, 6 036 A-aktier omvandlats till B-aktier. Det totala antalet röster uppgår därefter till 172 627 926,8.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 576 343 778 aktier varav 127 770 610 A-aktier och 448 573 168 B-aktier.

För ytterligare information kontakta:
Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 30 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 700.