Pär Åström lämnar Husqvarna Group

Pär Åström, chef för Gardena-divisionen, har beslutat att ta en tjänst utanför Husqvarna Group. Hans sista dag på Husqvarna Group är planerad till den 30 juni 2024.

- Vi tackar Pär Åström för hans insatser på Gardena och Husqvarna Group. Under Pär Åströms ledning har Gardena-divisionen vuxit till att bli världsledande inom trädgårdsbevattning och stärkt sin position som ett ledande varumärke inom trädgårdsarbete, säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Group.

Pär Åström kom till Husqvarna Group 2013. Han har haft flera ledande befattningar och har varit medlem i koncernledningen sedan 2018. Rekryteringen av Pär Åströms efterträdare inleds omgående.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2022 uppgick till 54 miljarder SEK och koncernen har cirka 14 400 medarbetare i 40 länder.