Slutligt avtal om förvärv av Gardena

Husqvarna har idag tecknat slutligt avtal om förvärv av det tyska företaget Gardena AG.

Gardena är ledande på konsumentmarknaden i Europa inom produktområdet bevattning och har även en stark ställning när det gäller trädgårdsredskap, utrustning för dammar, pumpar samt elektriska trädgårdsprodukter. Företaget hade för räkenskapsåret som avslutades per september 2006 en omsättning på cirka 3.800 Mkr (422 miljoner euro) och ett rörelseresultat på cirka 486 Mkr (54 miljoner euro). Antalet anställda är cirka 2.900. Köpeskillingen uppgår till cirka 6,5 miljarder kronor (730 miljoner euro) på skuldfri basis.

Gardena kommer att ingå i koncernens affärsområde Konsumentprodukter inom sektorn Övriga världen. Gardenas verkställande direktör Martin Bertinchamp blir även ansvarig för koncernens försäljning till massmarknadskanalerna under varumärkena Flymo, Partner och McCulloch. Försäljningen till dessa kanaler, inklusive Gardena uppgår till cirka 7,2 miljarder kronor. Martin Bertinchamp kommer att ingå i Husqvarnas koncernledning.

Hans Linnarson, nuvarande chef för Konsumentprodukter Övriga världen, kommer även i fortsättningen att vara ansvarig för försäljningen av produkter under varumärket Husqvarna till fackhandeln samt verksamheten inom professionell utrustning för Park- och trädgård inom affärsområdet Professionella produkter.

För mer information kontakta Åsa Stenqvist, Chef för koncernstab Information och Investerarkontakter, telefon 08-738 64 94.