Tom Johnstone föreslås som ny styrelseordförande för Husqvarna AB

Husqvarna ABs styrelseordförande, Lars Westerberg, har meddelat att han avböjer omval till styrelsen i Husqvarna AB.

Lars Westerberg har varit styrelseordförande i Husqvarna AB sedan januari 2006. Under hans ordförandeskap börsnoterades bolaget på Nasdaq OMX Stockholm i juni 2006.

Valberedningen har föreslagit Tom Johnstone till ny styrelseordförande i Husqvarna AB. Tom Johnstone har varit styrelseledamot i Husqvarna AB sedan januari 2006. Tom Johnstone är VD och koncernchef för SKF AB fram till den 31 december 2014. Han är född 1955 och innehar en magisterexamen från University of Glasgow, är hedersdoktor i företagsekonomi vid University of South Carolina, USA och hedersdoktor i naturvetenskap vid Cranfield University, Storbritannien. Han är även styrelseledamot i Investor AB.

Valberedningen kommer i god tid före årsstämman att förbereda ytterligare förslag inför årsstämman 2015, inklusive förslag till ordförande på årsstämman, styrelseledamöter, arvode till styrelseledamöter och revisor, och i den mån det anses nödvändigt, uppgifter för och sammansättning av valberedningen inför årsstämman 2016.

Årsstämman i Husqvarna AB (publ) kommer att hållas i Jönköping den 21 april 2015.

För ytterligare information kontakta:
Petra Hedengran, Ordförande Husqvarna ABs valberedning, 08-614 20 97

Informationen i denna release är sådan som Husqvarna Group ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 december 2014 kl. 08:00.

Husqvarna Group är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2013 uppgick till 30 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 14 000 anställda i drygt 40 länder.