Valberedningen föreslår Magdalena Gerger som ny styrelseledamot

Valberedningen i Husqvarna AB har beslutat att föreslå Magdalena Gerger som ny styrelseledamot. Magdalena Gerger är VD för Systembolaget AB och styrelseledamot i IKEA (Ingka Holding BV). Tidigare har hon haft ledande internationella befattningar inom bland annat Arla Foods, Nestlé, ICI Paints och Procter & Gamble. Magdalena har en civilekonomexamen samt en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Styrelsen utökas därmed med en ledamot, förutsatt att Magdalena Gerger blir invald. Som kommunicerats i bokslutskommunikén för 2009, har valberedningen även föreslagit omval till styrelsen av Lars Westerberg, Peggy Bruzelius, Börje Ekholm, Tom Johnstone, Ulf Lundahl, Anders Moberg, Robert F. Connolly och Magnus Yngen samt nyval av Ulla Litzén. Gun Nilsson har avböjt omval. Valberedningen utgörs av Petra Hedengran, Investor AB (ordförande), Claes Boustedt, LE Lundbergföretagen, Ramsay Brufer, Alecta, Torgny Wännström, AFA Försäkring samt Lars Westerberg, ordförande i styrelsen i Husqvarna AB. Valberedningens fullständiga förslag kommer att ingå i kallelsen till årsstämman och publiceras på Husqvarnas webbplats www.husqvarna.com den 23 mars. Årsstämman hålls i Jönköping den 27 april.