Valberedningens förslag till val av styrelseledamöter

Valberedningen för Husqvarna AB lägger fram följande förslag till beslut på årsstämman den 10 april 2014 avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av nio stämmovalda styrelseledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Lars Westerberg, Magdalena Gerger, Tom Johnstone, Ulla Litzén, Katarina Martinson och Daniel Nodhäll samt nyval av Lars Pettersson, David Lumley och Kai Wärn. Hans Linnarson avgick som styrelseledamot den 22 juli 2013. Ulf Lundahl och Anders Moberg har avböjt omval.

Valberedningen föreslår att Lars Westerberg utses till styrelsens ordförande.

Lars Pettersson är född 1954 och Civilingenjör i Tillämpad Fysik, Materialteknik, Uppsala Universitet.
Tidigare befattningar: VD och koncernchef för AB Sandvik 2002-2011 samt ett antal andra befattningar inom AB Sandvik 1978-2002.
Pågående styrelseuppdrag: Styrelseledamot i Indutrade AB, LKAB, L E Lundbergföretagen AB, Uppsala Universitet, PMC Group AB och Skanska AB.

David Lumley är född 1954 och har en Fil.kand. i Kommunikation/Marknadsföring, Western Illinois University, USA, MSJ Journalism, Northwestern University Medill School of Journalism, Evanston, USA samt en Master of Business Administration, Northwestern University Kellogg School of Management, Evanston, USA. David Lumley är VD och koncernchef för Spectrum Brands, Middleton, USA.
Tidigare befattningar: VD Rubbermaid Home Products, Newell-Rubbermaid Inc., Atlanta, USA. VD och koncernchef EAS Inc, Golden, USA. VD Brunswick Bicycles, Brunswick Corp., Lake Forest, USA. VD OMC International och Senior Vice President Marine Power Group, Outboard Marine Corp., Waukegan, USA. General Manager Wilson Sporting Goods Co., Chicago, USA.
Pågående styrelseuppdrag: Spectrum Brands.

Kai Wärn är född 1959 och Civilingenjör i Maskinteknik, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm. Kai Wärn är sedan den 1 juli 2013 VD och koncernchef för Husqvarna AB.
Tidigare befattningar: Operations Partner vid IK Investment Partners Norden AB 2011-2013, VD och koncernchef Seco Tools AB 2004-2010 samt ett antal befattningar inom ABB 1985-2004.

I samband med att kallelsen publiceras den 7 mars kommer valberedningens fullständiga förslag och motiverade yttrande att offentliggöras. Styrelseledamöterna kommer då att presenteras närmare.

För ytterligare information kontakta:
Petra Hedengren, valberedningens ordförande, 0735-24 20 97
petra.hedengran@investorab.com

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2013 uppgick till 30 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 14 000 anställda i drygt 40 länder.