Allt fler robotgräsklippare bor på hotell

Report this content

En fjärdedel av alla svenska villaägare har robotgräsklippare och allt fler av maskinerna bor på hotell under vinterhalvåret – torrt, varmt och säkert. Nästan alla återförsäljare erbjuder i dag sina kunder förvaring med service under den kalla årstiden, så kallade robotgräsklipparhotell.

– Det är viktigt att ta hand om sin robotgräsklippare så att den kan fortsätta göra sitt jobb även nästa säsong. Om man inte vill lämna in dem på vinterförvaring finns det saker man kan göra själv för att hålla den i trim, säger Karolina Zenk, marknadschef på Husqvarna Sverige.

Trenden är tydlig – allt fler villaägare väljer att låta en återförsäljare serva och förvara sin robotgräsklippare under vinterhalvåret.

– En robotgräsklippare sköter inte bara ett tidskrävande jobb åt oss, gräsmattan blir dessutom snygg och välklippt. När vintern väl kommer är det dags att ge den service och förvara den varmt och torrt. Batteriet bör inte laddas ur helt och hållet och om man förvarar robotgräsklipparen torrt undviker man fuktskador, säger Karolina Zenk, marknadschef på Husqvarna Sverige.

Robotgräsklipparhotellen ger service inför vintervilan. Knivar och packning byts och även luftfiltret om det behövs. Klipparen plockas i sär, tvättas och sätts ihop igen. Mjukvaran uppdateras och batteriet underhållsladdas, Den kan hämtas hemma och lämnas tillbaka till våren igen, allt beroende på vilket servicepaket ägaren har valt.

Att fler robotgräsklippare checkas in på hotell tror Karolina Zenk har att göra med den ökande trenden att köpa tjänster.

– Många vill få mer tid och bekvämlighet i vardagen, och precis som att man köper hjälp med trädgården eller städning vill man få hjälp med underhåll och förvaring av sin robotgräsklippare,

Om du vill sköta din robotgräsklippares vinterförvaring själv finns det en del saker att tänka på:

• Ta in robotgräsklipparen när temperaturen börjar närma sig noll
  • Byt knivar
  • Ta bort gräs och tvätta av robotgräsklipparen undertill
  • Ladda den full innan du ställer in den för vintern

För mer information kontakta:
Karolina Zenk, marknadschef Husqvarna Sverige, tfn 070 664 70 59, karolina.zenk@husqvarnagroup.com

Robotgrsklipparhotell

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 14 400 anställda globalt. Nettoomsättningen 2022 uppgick till 54 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se

Taggar: