Husqvarna släpper ny slinglös robotgräsklippare för proffsanvändare

Report this content

Automower 520 EPOS är Husqvarnas senaste tillskott bland professionella robotgräsklippare utan begränsningskabel. Med systematisk klippning får gräsklipparen ökad produktivitet och blir nu en kostnadseffektiv lösning även för mindre kommersiella gräsytor. Den systematiska klippningen innebär också en adderad bonus i form av mönsterklippning.

Sedan introduktionen av robotgräsklippare har möjligheten att klippa mönster i gräsmattan varit efterfrågad. Med Automower 520 EPOS finns nu en serie av förinställda mönster som till exempel schackrutor, trianglar eller diamantformer. Mönstren möjliggörs av robotgräsklipparens precisionsnavigering och förmåga att snabbt justera knivarnas klipphöjd.

Automower 520 EPOS är snabb – den klarar 5 000 kvadratmeter på endast 48 timmar.

Likt övriga EPOS-navigerade robotklippare från Husqvarna används virtuella begräsningar och arbetsområden skapas enkelt med Husqvarnas app. Installationen blir enklare och mer flexibel, samt möjliggör luftning, vertikalskärning och grävning inom arbetsområdet utan att man behöver oroa sig för att skada nedgrävda begränsningskablar.

Via tjänsten Husqvarna Fleet Services får användaren ytterligare verktyg som underlättar hanteringen av en eller flera robotgräsklippare. Den styr funktioner som schema, klipphöjder och mönster samt administrerar mjukvaruuppdateringar, analyserar användning och skapar rapporter - allt på samma ställe.

Husqvarnas EPOS-teknik är ett satellitnavigeringssystem med hög precision, den ger en noggrannhet på två till tre centimeter. I dag finns fyra modeller Automowers för proffsmarknaden som använder EPOS-teknik. De har en kapacitet på upp till 75 000 kvadratmeter.

Husqvarna Automower 520 EPOS börjar säljas 2024.

Fakta om Husqvarna Automower 520 EPOS:

- EPOS slinglös teknik

- Systematisk klippning med mönster

- För ytor upp till 5 000 kvm

- Skapa tillfälliga zoner och underhållspunkter för service/underhåll

- Knivdisk med 5 knivar (Enhanced HSS-knivar)

- Varningslampor med fast eller pulserande sken för dygnets mörka timmar

- FOTA (programuppdateringar direkt via appen)

- Klarar gräsmatta med 45% lutning

- Fjärrstyrning genom Husqvarna Fleet Services

- Professionellt användargränssnitt

- Elektrisk klipphöjdsjustering

- Ljudnivå 63dB(A)

- Vikt 14,2 kg

För mer information kontakta:

Daniel Andersson, Trade Marketing Manager PRO Husqvarna, tfn 072 855 13 76
Daniel.Andersson@husqvarnagroup.com

Ny slingls grsklippare fr proffs

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 14 400 anställda globalt. Nettoomsättningen 2022 uppgick till 54 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se

Taggar: