Tre viktiga höstfix i trädgården med nya smarta verktyg som gör jobbet

Report this content

Nu står vi inför hösten och det är dags att förbereda trädgården för det blötare och kallare vädret. Att ta hand om nedfallna löv är förstås givet men det är klokt att förbereda trädgården även på andra sätt. Här är tre viktiga uppgifter att ta itu med i höst och tips på verktyg som gör jobbet enklare.

1. Beskär häckar och buskar

Nu växer inte häckar och buskar lika mycket som de gör under våren och sommaren, därför är hösten en bra tid att beskära dem och klippa bort döda och gamla grenar. Tidig höst är den bästa tiden att klippa häckarna en sista gång då dagarna fortfarande är varma och torra nog för att förhindra svampinfektioner eller röta från att komma in i de färska snitten.

Rekommenderad produkt:
Häcksax som både klipper och fångar upp löv samtidigt
Häcksaxen Husqvarna Aspire H50 gör det lättare att forma häckar och buskar tack vare sin höga klippkapacitet och klipphastighet. Den har dubbelverkande knivar, effektiv motor och ett 50 centimeter långt klippaggregat med en knivöppning på 23 millimeter som kan skära genom tjockare grenar. För att ytterligare öka produktiviteten har häcksaxen en grenfångare som gör det enklare att ta hand om klipprester och efterarbetet går fortare. Häcksaxen levereras med en anpassad förvaringskrok som kan monteras direkt på väggen eller användas med Husqvarna Aspire förvaringsskena.

2. Beskär fruktträd och perenner

Perenner är ganska lätta att ta hand om och kräver inte mycket uppmärksamhet. Men för att hålla dem fina och förbättra tillväxten till nästa säsong är det bra att rensa bort det som är brunfärgat och dött, men även gammalt bladverk efter blomningens slut. När det gäller fruktträd är det bäst att beskära dem efter att de burit frukt och tillväxten saktar ner. Använd en vass grensåg för att undvika trubbiga sår. Börja med att ta bort alla döda, skadade eller sjuka grenar. Ta sedan bort grenar som korsar varandra och eventuellt centralt växande grenar så att trädet får maximalt med solljus.

Rekommenderad produkt:

Grensåg – handhållen eller med teleskopskaft
Grensågen Husqvarna Aspire P5/PE5 säljs i två versioner – som en smidig handhållen enhet eller tillsammans med ett teleskopiskt skaft på upp till 1,7 meter för beskärning på svåråtkomliga ställen. Den är framtagen med Husqvarnas långa och väl beprövade erfarenhet av motorsågar med hög kvalitet. Grensågen är robust och kan enkelt klippa grenar som är upp till 75 millimeter tjocka. Den är utrustad med ett mjukt handtag och byte av svärd samt kedja sker enkelt utan verktyg. När grensågen lämnas obevakad stängs den av automatiskt. En anpassad förvaringskrok som kan monteras direkt på väggen eller användas med Husqvarna Aspire förvaringsskena följer med.

3. Kratta upp och kompostera nedfallna löv

Att räfsa löv är något som alla trädgårdsägare ägnar en hel del tid åt.  Innan du startar tänk på att löv ger näring till trädgården. Om du komposterar löven och sedan använder komposten i din trädgård förser du blommor, gräsmattor och träd med det kväve, fosfor och kalium som de behöver. Det gäller dock inte eklöv, som bryts ner långsamt och innehåller stora mängder garvsyra som växterna inte gillar.

Det enklaste och snabbaste sättet att ta hand om löven är att använda en lövblåsare. Det gör också lövinsamlingen mycket roligare.

Rekommenderad produkt:

Lövblås – både för ömtåliga rabatter och blöta löv
Lövblåsen Husqvarna Aspire B8X har utvecklats för att vara så kompakt som möjligt, samtidigt som den fortfarande är kraftfull och har lång drifttid. Tack vare sina tre justerbara hastighetsinställningar kan den klara allt från ömtåliga rabatter till blöta löv på gräsmattan. Det bekväma handtaget med mjukt grepp och välbalanserad, lätt design gör den bekväm att arbeta med. Lövblåsen är utrustad med smart automatisk avstängning för att spara energi när den lämnas obevakad. En anpassad förvaringskrok som kan monteras direkt på väggen eller användas med Husqvarna Aspire förvaringsskena följer med.

Mer om produkterna

Om Husqvarna Aspire H50 häcksax

Knivlängd: 50 cm

Klipphastighet: 2 800 snitt per minut

Knivöppning: 23 mm

Kniv: Dubbelverkande

UI: Start- stoppknapp och batteristatus

Övriga funktioner: Löstagbar grenfångare

Vikt, utan batteri: 2,9 kg

Rekommenderat pris: 1 590 SEK utan batteri och laddare, 2 290 SEK med batteri och laddare inklusive moms.

Om Husqvarna Aspire P5 och PE5 grensåg

Svärdslängd: 5 tum

Typ av kedja: ¼ tum SP11G

Kedjehastighet: 5 m/s

Teleskopiskt skaft: 1 250–1 700 millimeter

UI: Start- stoppknapp och batteristatus

Valmöjlighet: Med eller utan teleskopiskt skaft
Vikt, grensåg, utan batteri: 1,6 kg
Vikt, grensåg med skaft, utan batteri: 2,9 kg

Rekommenderat pris: Utan förlängning, 1 350 SEK utan batteri och laddare, 1 990 SEK med batteri och laddare, inklusive moms. Med förlängning, 2 290 SEK utan batteri och laddare, 3 190 SEK med batteri och laddare, inklusive moms.

Om Husqvarna Aspire B8X lövblås

Blåskraft: 8 N

Motor: Borstlös

Andra funktioner: Justerbar hastighet

UI: Start- stoppknapp och batteristatus samt 3-stegs justerbar hastighet

Vikt, utan batteri: 2,0 kg

Rekommenderat pris: 1 590 SEK utan batteri och laddare, 2 590 SEK med batteri och laddare inklusive moms.

För mer information kontakta:

Karolina Zenk, marknadschef, Husqvarna Sverige, tfn 070 664 70 59, karolina.zenk@husqvarnagroup.com

Testa produkten? Vill din redaktion testa någon av produkterna? Sänd i så fall ett mail till karolina.zenk@husqvarnagroup.com

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 14 400 anställda globalt. Nettoomsättningen 2022 uppgick till 54 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se

Hstfix i trdgrden med nya smarta verktyg

Taggar: