Husbilar snart lika vanliga som husvagnar

Report this content

Förra året ökade antalet nyregistreringar av husbilar i Sverige med 21,5 procent, mot 10 procents ökning för husvagnar. Det kraftiga uppsvinget gör att husbilarna nästan är uppe i husvagnarnas nivå, en trend som också syns i andra europeiska länder.
Husbilar är ett enkelt sätt att semestra på. Utan särskilda förberedelser är det bara att dra iväg på en weekend eller långresa, säger Peter Hansen Tydén, vice ordförande i HRF, Husvagnsbranschens riksförbund.

I Sverige finns det i dag över 330 000 husvagnar och husbilar, en siffra som stadigt växer. Förra året nyregistrerades 3 735 husbilar och 4 207 husvagnar. Ökningen av antalet nyregistrerade husbilar och husvagnar på 21,5 respektive 10 procent går att jämföra med nyregistrering av personbilar som ökade med 5,3 procent år 2011.

Litet och billigt eller stort och dyrt

De senaste åren har utvecklingen för husvagnar och husbilar mycket handlat om att fordonen blir allt större och får allt mer exklusiv inredning. Nu syns en ny trend, där många tillverkare också tar fram mindre och billigare modeller av både husvagnar och husbilar. Det blir mer compact living, men till ett betydligt lägre pris.

– Det blir allt större spridning både på pris och utförande. Nu finns det allt från små husvagnar som kostar drygt 100 000 till lyxiga husbilar för fem miljoner. De mindre varianterna är perfekta för den som inte har ägt en husvagn förut, medan de största husbilarna kan ersätta sommarstugan eller rentav villan, säger Peter Hansen Tydén

Bekväma sängar och moderna kök

Andra trender som syns i Europa är att inredningen i husvagnar och husbilar allt mer liknar våra moderna hem, både vad gäller inredning och teknisk utrustning. Bekvämligheten står i centrum för den som äger en husvagn eller husbil idag, det gäller allt från sängarna till köken. För många är det en självklarhet att husvagnen eller husbilen ska ha både gasplattor och elspis, golvvärme och luftkonditionering.

– Bekvämlighet är ett måste idag, och moderna fordon har en klar fördel mot sommarstugan. En husvagn eller husbil kräver inte att man byter taktegel eller målar fasaden. Istället kan man ägna semestern åt att umgås och vila, och dessutom välja vilken utsikt man ska ha, säger Peter Hansen Tydén.

För pressbilder kontakta gärna:
Peter Hansen Tydén, vice ordförande HRF, 070-6 27 24 24, peter.hansen-tyden@dometic.se

För mer information kontakta gärna:

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Taggar: