Bokslutskommuniké 2001 Hydropulsor AB (publ)

Bokslutskommuniké 2001 Hydropulsor AB (publ) Den fortsatt svaga utvecklingen av världskonjunkturen, accentuerat av händelserna i USA den 11 september, har bidragit till senareläggning av förväntade beställningar under hösten 2001, vilket har medfört en stor belastning av likviditeten. Ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med likviditetssituationen initierades i januari/februari 2002. Kraftiga satsningar har skett på utveckling inom höghastighetskompaktering och höghastighetskapning av främst grövre dimensioner och rör, även genom testverksamhet som har pågått med ett 30- tal potentiella kunder. Samarbetsavtalet med Höganäs AB har fördjupats och förlängts under året. Samarbetsavtal har undertecknats med CETIM, den ledande franska branschorganisationen för tillverkningsindustrin. Licens- och försäljningsavtal har tecknats med det franska företaget ADIAPRESS s.a.r.l. i juli 2001. Delsystem till ett maskinsystem för stansning har levererats under hösten. Som bevis för det stora intresset av tekniken har Hydropulsor fått bekräftelse den 27 februari 2002 på beställning av ett komplett produktionssystem för tillverkning av komponenter från metallpulver. Beställare är ett globalt expanderande USA-baserat företag (ordervärde ca 10 MSEK). I sin utvärdering av HVC-tekniken säger företaget att: - "High Velocity Compaction is a key part of our future". Strategiska patent och varumärkesskydd har godkänts under året. Nya patentansökningar har inlämnats. Order har erhållits från Siljans Höghastighetsformning i Mora samt från TAF i Långshyttan. Leverans av en komplett produktionslinje för höghastighetskapning av grova dimensioner till Europas största stålgrossist PUM/PMA i Frankrike genomfördes vid årsskiftet 2001/2002. Verksamhet Hydropulsors teknik- och marknadslansering har fortsatt vad gäller maskinsystem för höghastighetsteknik vilket även skapar möjligheter att söka nya applikationsområden där Hydropulsors höghastighetsteknik inte tidigare är känd. Företagets tekniska utveckling har resulterat i en rad patent och patentansökningar. Företagets kunder och samarbetspartner återfinns på en global marknad bland företag som avser att effektivisera och rationalisera sin egen produktion för att behålla och/eller öka sin egen konkurrenskraft. Ett exempel på detta är företaget PUM/PMA i Frankrike, som är Europas största stålgrossist. PUM avser att via Hydropulsors maskinsystem för höghastighetskapning successivt förändra sin logistik på stålmarknaden genom att även kunna erbjuda sina kunder kapat material. Patent och varumärkesskydd Patent har beviljats för formningsmetoder, formningsprocesser och maskinsystem. Separata patent har beviljats för formningsmetod respektive maskinsystem. Därtill finns patentansökningar under behandling i bl.a. USA och Japan. Flera patentansökningar har under året inlämnats avseende metoder och tekniska lösningar för formning, stansning och kapning. Under året har patent beviljats avseende maskinkonstruktioner, kapningsteknik samt kapning/formning i en och samma slagsekvens. Varumärkesskydd har beviljats i EU och USA. En ansökan om skydd av maskindesign har beviljats under 2001. Utvecklingsprojekt inom höghastighetskompaktering Utvecklingen av höghastighetskompaktering av pulvermaterial har ägnats stor uppmärksamhet under perioden och har intensifierats med samarbetspartnern Höganäs. Utvecklingsprojekt för höghastighetskapning av grövre material Ett marknadsbehov finns av maskinsystem för effektiv höghastighetskapning av grövre materialdimensioner. Stora resurser har under perioden investerats i utveckling och tester. Utvecklingsprojekt inom höghastighetsstansning Ett par större utvecklingsprojekt har startats under andra kvartalet 2001 inom höghastighetsstansning. Exempelvis pågår ett projekt tillsammans med Schuler/Gräbener Pressensysteme och en multinationell underleverantör till bilindustrin. Merparten av projekt inom stansningsområdet bedrivs via intressebolaget ADIAPRESS s.a.r.l som med början under år 2002 skall förse marknaden med kompletta maskinsystem för höghastighetsstansning. Utvecklingsprojekt av höghastighetskapning av rör Under året har Hydropulsor intensifierat utvecklingen av höghastighetskapning av rör. Efter omfattande tester har framkommit att endast smärre tekniska utvecklingsinsatser återstår. Maskinsystem med rörkapningsaggregat och dubbelmatare har utvecklats och en mer aktiv försäljning av dessa delsystem kan starta under första kvartalet år 2002. Affärshändelser Förvärv av Linder & Tågmark Teknikkonsult AB Den 1 april 2001 förvärvades teknikkonsultbolaget Linder & Tågmark AB (LTT) i Filipstad i avsikt att tillförsäkra Hydropulsor fyra tekniker med god kännedom om Hydropulsors teknik. Från och med den 1 juli 2001 ingår LTT i Hydropulsor-koncernens räkenskapsår. Samarbetsavtalet med Höganäs AB Samarbetsavtalet med Höganäs AB inom området höghastighetskompaktering (HVC-teknik) har utvecklats positivt. Parterna har under januari 2002 undertecknat ett nytt avtal som gäller t.o.m. 2004-12-31. Likaså utvecklas olika prestandahöjande delsystem som kommer att möjliggöra en stor spridning av HVC-tekniken. En internationell presentation av HVC- tekniken har under 2001 gjorts av Höganäs AB för komponenttillverkare i Amerika, Asien och Europa. Exempelvis arrangerades ett större seminarium den 14 -15 juni 2001 i Höganäs och Karlskoga. Utvecklingsprojekt för implementering av HVC-tekniken har utförts på ett 20-tal större företag/koncerner. Ytterligare ett maskinsystem avsett för formning av stora komponenter har enligt avtalet levererats under året till Höganäs AB. Systemet kommer att kompletteras med en helautomatisk verktygsadapter under år 2002. Samarbetet med det franska branschforskningsinstitutet CETIM Samarbetet med det franska branschforskningsinstitutet CETIM (Centre Technique des Industries Mécaniques) är av strategisk betydelse för Hydropulsor. Den 12 december 2001 arrangerade CETIM ett seminarium kring formning och ny teknik i St-Etienne med bl.a. fransk bil- och flygindustri. Vid seminariet presenterades ingående Hydropulsors teknik och maskinsystem vad gäller homogenformning, pulverkompaktering och kapning. CETIM avser att under 2002 intensifiera presentationer och visningar av Hydropulsors teknik för potentiella användare. Etablering av ADIAPRESS s.a.r.l. Inom området höghastighetsstansning har efter omfattande testverksamhet ett licens- och försäljningsavtal tecknats med det franska företaget ADIAPRESS s.a.r.l. i Frankrike, i vilket Hydropulsor har en ägarandel på 25%. Avtalet innebär en exklusiv licens för ADIAPRESS att använda Hydropulsors höghastighetsteknik för maskinsystem på den franska, italienska, spanska och portugisiska marknaden. För övriga europeiska länder har företaget en icke exklusiv licens. Företaget har förbundit sig att köpa delsystem från Hydropulsor för ett stort antal maskinsystem. Under november 2001 har Hydropulsor levererat komponenter jämte kringsystem till den första stansningsmaskinen. ADIAPRESS kommer att presentera ett komplett maskinsystem för stansnings baserat på användning av Hydropulsors slagenhet, hydraul- och styrsystem vid en konferens arrangerad av CETIM den 28 mars 2002. Bolaget som har sitt säte i St-Etienne bildades under andra halvåret 2001. Företaget ägs av flera medelstora franska företag; en presstillverkare, en verktygstillverkare samt en underleverantör till bilindustrin. Försäljning och orderutveckling I slutet av mars 2001erhöll Hydropulsor en order från Europas största stålgrossist, PUM/PMA i Frankrike, på ett komplett maskinsystem för kapning av stångmaterial i stora dimensioner. Det första maskinsystemet levererades vid årsskiftet 2001/2002. I september erhöll Hydropulsor en order till Siljan Höghastighetsformning AB i Mora. Beställningen omfattar en medelstor formningsmaskin, adapter, verktyg och mätsystem. Centret har en nära koppling till flera företag i Moraregionen, Luleå Tekniska Universitet och Högskolan Dalarna. Maskinsystemet kommer i första hand att användas för homogenformning av metalliska material, men även för tillverkning av komponenter genom kompaktering av metalliska pulver. I oktober erhöll Hydropulsor en beställning från "Testing Center for Adiabatic Forming" i Långshyttan (TAF). Beställningen omfattar en mindre formningsmaskin jämte en helautomatisk verktygsadapter. Ett sekretess- och samarbetsavtal har tecknats mellan TAF och Hydropulsor. Vid TAF har man redan tidigare en formningsmaskin från Hydropulsor för test- och utvecklingsverksamhet. TAF investerar i en komplett produktionslinje. Händelser efter periodens utgång Hydropulsor erhöll den 27 februari 2002 en bekräftelse på beställning om ca 10 Mkr avseende ett komplett maskinsystem för formning från ett globalt expanderande USA-företag. Detta är ett resultat av testverksamhet som bl.a. bedrivits i Adiabatic Forming Center i samverkan med Höganäs AB under 2001. Företaget kommer sannolikt att upphandla ytterligare maskinsystem för pulverkompaktering under 2002. Kommande investeringar i HVC-teknik ses av företaget som en "Centerpiece Element of our Technology Strategy and Globalization strategy". Orderingången till Cutting Center Karlskoga AB har från en låg nivå ökat markant under de två första månaderna 2002. Marknadsläge och framtidsutsikter Den positiva bedömningen av marknadsutvecklingen för Hydropulsors produkter kvarstår. Förseningarna i orderingången beroende på händelser i omvärlden har dock negativt påverkat Hydropulsor med en stor belastning på likviditeten vilket innebär att kostnadsmassan måste minskas. Detta arbete är igångsatt. Det omfattande och kostsamma produktutvecklingsarbetet som bedrivits under år 2001 innebär emellertid att företaget fått ett komplett produktprogram inom flera verksamhetsområden, vilket skapat goda förutsättningar att komma ut på marknaden med det produktprogram som framtagits under året. Det fördjupade samarbetet med Höganäs AB är också ett exempel på detta. Testverksamheten har intensifierats under året med ett stort antal potentiella kunder, främst stora internationella företag inom Hydropulsors olika verksamhetsområden. Noteras bör att inget företag som hittills testat tekniken och planerat köp av maskinsystem avbrutit pågående upphandlingsprocess. Beslutstiden har dock blivit längre beroende på bl.a. osäkerhet om konjunkturutveckling eller behov av kompletterande tester. Avtalen med Höganäs, CETIM, PUM/PMA, ADIAPRESS s.a.r.l. liksom med Siljan Höghastighetsformning i Mora och TAF i Långshyttan lägger grunden för kommande försäljningsframgångar inom olika teknikområden. Marknadsintresset vad gäller inköp av stora maskinsystem för kapning är vidare stort och flera kunder kommer att följa verksamheten på den referensanläggning som PUM/PMA-systemet utgör. Inom området höghastighetsstansning har ADIAPRESS s.a.r.l. en offensiv marknadsplan som startar under mars 2002. ADIAPRESS samarbetar idag med en mycket stor verkstadskoncern i Frankrike. Det första maskinsystemet skall levereras till denna koncern. Några utvecklingsprojekt tillsammans med potentiella kunder handhas dock direkt av Hydropulsor. Ekonomisk information Aktien Antalet utestående aktier uppgick vid periodens utgång till 58 382 283 st. Dessutom finns det ett skuldebrev förenat med 1 000 000 optionsrätter vilket ger rätt till nyteckning om 1 000 000 aktier i serie B fram till och med oktober 2004. Antalet utestående A-aktier i Hydropulsor är 6 667 000. Omsättning och resultat under perioden Omsättningen för koncernen uppgick till 25 608 tkr (19 415) med ett bruttoresultat på 4 130 tkr (5 243). Moderbolagets omsättning uppgick till 27 669 tkr (19 234) med ett bruttoresultat på 4 089 tkr (5 321). Det fortsatta utvecklingsarbetet har lett till ytterligare ökning av forskningskostnaderna till 6 557 tkr (4 575). I årets forsknings- och utvecklingskostnader i resultaträkningen ingår en avskrivning på immateriella och materiella anläggningstillgångar med 2 603 tkr (2 018). Under året har en övergång skett från leverans av maskiner för produktion av provkomponenter till maskinsystem för serieproduktion. Detta har resulterat i högre kostnader för både sålda varor och forsknings- och utvecklingskostnader än vad som kalkylerats. Redovisat resultat för koncernen är -20 757 tkr (-12 201) och för moderbolaget -19 727 tkr. (-12 345). Koncernens finansnetto uppgick till -1 815 tkr (0). Av detta beror - 1 020 tkr (0) på avyttring av en kapitalförsäkring. Likviditet De kraftiga förseningarna i orderingången och det fortsatta utvecklingsarbetet har lett till en väsentlig försämring av likviditeten. Nyemissionen i slutet av november gav ett tillskott på drygt 17 000 tkr, vilket motsvarar ca 2/3 av maximal teckning. Det begränsade intäktsflödet har trots emissionen lett till att disponibla likvida medel uppgick till endast 3 107 tkr (16 129) för koncernen samt 2 745 tkr (16 099) för moderbolaget, för att efter årsskiftet försämrats ytterligare. För att komma till rätta med likviditetsproblemet har ett åtgärdsprogram dragits igång innebärande att följande åtgärder kommer att vidtagas: · Företaget har ansträngt sin likviditet under 2001 genom stora forsknings- och utvecklingsinsatser. Genom att stora utvecklingsinsatser nu avslutats kommer en väsentlig omstrukturering och neddragning av kostnaderna att ske. · Fokusering på marknadsföring för att utnyttja den upparbetade kunskapsbanken. · Ett fördjupat samarbete med Höganäs för att påskynda spridningen av tekniken avseende pulverkompaktering. · En av huvudägarna Förvaltnings AB Metallica tillskjuter ett lån på 8 000 tkr för att rätta till den kortfristiga likviditetssituationen. · Ytterligare finansieringskällor penetreras under vintern/våren för att trygga det mera långfristiga behovet. En långfristig finansiell placering i en kapitalförsäkring på nominellt 20 000 tkr, huvudsakligen placerat i aktier, har i dag ett marknadsvärde på ca 15 000 tkr. På grund av sin långfristiga karaktär har försäkringen i balansräkningen tagits upp till sitt fulla värde, 20 000 tkr. Soliditet Soliditeten uppgick till 65% (74%) för koncernen och 67% (76%) för moderbolaget. Investeringar Materiella anläggningstillgångar Bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar för koncernen uppgick till 4 104 tkr (2 256) och för moderbolaget 1 561 tkr (2 419) bestående av främst maskiner, verkstadsinventarier, datorer och kontorsmöbler. Immateriella anläggningstillgångar Bolagets totalt aktiverade kostnader för produktutveckling är enligt balansräkningen 36 860 tkr (20 035). De väsentliga investeringar som gjorts i intellektuellt kapital har lett till en balanserad utvecklingskostnad under perioden med 18 893 tkr (12 081). Bolagets egen personal har lagt ned ca 18 000 mantimmar (11 000). Dessutom har stora externa konsultinsatser använts. Personal Antal medarbetare, omräknat till heltidstjänster, i koncernen var vid periodens utgång 33 (28), fördelat på 28 (24) män och 5 (4) kvinnor. Redovisningsprinciper Tillämpade redovisnings- och värderingsprinciper överensstämmer med Årsredovisningslagen och Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. Om inte annat framgår är principerna oförändrade i jämförelse med föregående år. För definition av nyckeltal se Hydropulsor's årsredovisning 2000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT01150/wkr0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT01150/wkr0002.pdf Hela Bokslutskommunikén