Bygget av Hynions vätgastankstation i Jönköping påbörjat

Report this content

Igår togs det första spadtaget för Hynions vätgastankstation i Jönköping. Denna station är del av Hynions satsning på en ny generation vätgastankstationer med kapacitet på 1500 kg vätgas per dygn. Stationen anpassas för tunga fordon, men även personbilar ska kunna tanka här, och den ska stå färdig i september i år.

Hynion har tidigare meddelat att de beviljats ett bidrag på 61,4 miljoner kronor från Energimyndigheten för att bygga två vätgastankstationer. Den första stationen är redan under uppbyggnad i Västerås, och nu påbörjas arbetet med stationen i Jönköping belägen på det strategiskt viktiga logistikområdet Torsvik vid E4 söder om staden.

Vi är glada att äntligen kunna påbörja bygget av vår vätgastankstation i Jönköping. Detta projekt är ett viktigt steg mot en fossilfri framtid, och vi är tacksamma för stödet från Jönköpings kommun”, säger Slavica Djuric, VD för Hynion Sverige AB.

”Vi är glada över att byggandet av en vätgastankstation i vår kommun har påbörjats. Det här är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsprogram för att minska utsläppen från transportsektorn. Stationens placering vid E4:an stärker vår position som ett logistikcenter och bidrar till en mer hållbar framtid. Vi ser fram emot öppningen i september och tackar alla involverade parter för deras engagemang.” säger Anne-Marie Nilsson, ordförande i Jönköping kommunstyrelse.

”Jätteskönt att vi kan dra igång det här byggprojektet också nu. Vi har kommit väldigt långt i Västerås och kan därför lägga ett större fokus på Jönköping. Även i det här projektet ansvarar Premac  för markarbetet och många andra delar innan den tekniska utrustningen till kommer på plats”, säger Torgny Eriksson, projektledare för stationen och produktchef i Hynion Sverige AB.

Torsvik är en del av hela logistikområdet LogPoint South Sweden på  700 ha och är Sveriges snabbast växande logistikområde med ett strategiskt läge vid E4:an, mellan Skandinaviens huvudstäder och närhet till kontinenten. Här har flera stora aktörer, såsom exempelvis IKEA, Elgiganten, PostNord, DSV, DHL, UPS och Bring etablerat lager. Ca 4000 lastbilar lossar och lastar på området varje dygn. Hynions vätgastankstation kommer att byggas i den södra delen av logistikområdet och ligga granne med två truckstop.

För mer information kontakta:

Slavica Djuric, VD Hynion Sverige AB och

IR ansvarig
Tel: +46 73 072 60 76
E-post:
sd@hynion.com

Om Hynion

Hynion bygger, äger och driver vätgastankstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget erbjuder tankstationer baserade på egen teknologi och årtionden av erfarenhet för nyckelfärdig etablering och drift av intresserade aktörer eller inom ramen för samarbeten eller delägarskap. Företagets ledning har också lång erfarenhet av att etablera och driva nystartade företag inom vätgasteknik och förnybar energi.

www.hynion.com

Taggar:

Citat

Anne-Marie Nilsson, ordförande i Jönköping kommunstyrelse.
Jätteskönt att vi kan dra igång det här byggprojektet också nu. Vi har kommit väldigt långt i Västerås och kan därför lägga ett större fokus på Jönköping. Även i det här projektet ansvarar Premac för markarbetet och många andra delar innan den tekniska utrustningen till kommer på plats
Slavica Djuric, VD för Hynion Sverige AB.