Hynion AS årsredovisning 2022

Hynion AS publicerade idag sin preliminära årsredovisning för 2022.

Viktiga händelser under verksamhetsåret:

• Hynion Sverige AB blir Sveriges största leverantör av vätgastankning
  • Hynion Sverige AB förvärvade en vätgasstation i Sandviken
  • Avtal tecknat med Hyrex AS fritidsbåtsföretag i Norge
  • Hynion Sverige AB beviljades 61,4 MSEK i bidrag från Energimyndigheten för att bygga två vätgasstationer, en i Västerås och en i Jönköping
  • Hynion Sverige AB beviljades 2,4 MEUR i bidrag från EU för att bygga två vätgasstationer, en i Göteborg och en i Malmö
  • Den befintliga stationen i Göteborg godkändes för publik tankning av fordon
  • En företrädesemission som genomfördes i november genererade 35,2 MSEK

Väsentliga händelser efter räkenskapsåret:

• Hynion omorganiserar för kraftfulla investeringar i Sverige
  • Slavica Djuric utsågs till tf VD för Hynion AS

Viktiga finansiella data:

• Intäkterna från försäljningen av vätgas ökade från 1,72 MNOK 2021 till 4,16 MNOK
  • Nettoresultatet var negativt 29,2 MNOK jämfört med negativt 16,8 MNOK 2021
  • Kassabehållningen vid periodens slut var 41,6 MNOK jämfört med 40,9 MNOK 2021

Hynion fortsätter ansträngningarna med att vara en betydande leverantör av grön vätgas för transportsektorn i Skandinavien. De första vätgasdrivna sopbilarna i Sverige tankas vid Hynions vätgastankstation i Göteborg och de första vätgasdrivna bussarna i Sverige tankas vid företagets station i Sandviken.

"Vårt huvudfokus under 2022 har varit att fortsätta omvandlingen av Hynion från en relativt småskalig startup inom vätgastankstationer till en komplett leverantör, byggare och operatör av robusta vätgastankstationer även för lastbilar. Vi är glada över vårt engagemang och utmärkta samarbete med de tidiga användarna av tunga vätgasdrivna fordon, eftersom vi är övertygade om att detta är början på en betydande övergång från diesel till vätgas för tunga transporter under de kommande decennierna”, säger Slavica Djuric, VD för Hynion Sverige AB och tf VD för Hynion AS.

Hynions mål, som vätgasdistributionsföretag, är att erbjuda ren vätgas, en station i taget, genom den egenutvecklade design-, bygg- och driftmodellen, vilket underlättar etableringen av säkra och effektiva vätgastankstationer. Målet är att även inkludera värdekedjan för produktion av vätgas som en central del av verksamheten, och en kritisk aspekt av Hynions långsiktiga vision.

I Norge ökade vätgasförsäljningen avsevärt, till 3,99 MNOK, upp från 1,49 MNOK 2021, främst genom att betjäna detaljhandeln och taximarknaden. I Sverige är vätgasförsäljningen fortfarande mycket begränsad, men vi räknar med en betydande ökning under 2023. Det första taxibolaget med enbart vätgasdrivna bilar, H2 Cab AB, har grundats i Uppsala och tankar på Hynions station på Arlanda flygplats.

Nettovinsten för Hynionkoncernen var negativ 29,2 MNOK 2022, ytterligare ner från minus 16,8 MNOK 2021. Som en del av den pågående strategiska omvandlingen av Hynion kommer verksamheten att förbli under strikt kostnadskontroll. Den främsta regionala basen kommer att vara den svenska marknaden på kort till medellång sikt, men vi förväntar oss att marknadsmöjligheter kommer att byggas upp även i Norge under kommande år.

En företrädesemission i november genererade 35,2 MNOK i bruttokapital, vilket ytterligare positionerar Hynion för framtida framgångar och säkerställer företagets likviditet och operativa förmåga.

Koncernens totala tillgångar den 31 december 2022 var 70 MNOK, jämfört med 61,6 MNOK 31 december 2021. Totalt eget kapital var 55,7 MNOK jämfört med 56,3 MNOK 31 december 2021.

”Under 2023 kommer Hynionkoncernen att fokusera på att utforska möjligheten att hantera vätgasproduktion, distribution och lagringsprocessen från produktion till slutkonsumenttjänster. Detta innebär att vi kommer att ytterligare utvärdera vertikala integrationsmöjligheter på den växande marknaden för vätgasstationer för tunga fordon. Hynion kommer också att utforska ytterligare intäktsmodeller baserade på vår unika tekniska och operativa expertis, innovativa kapacitet, omfattande kontakter och partnernätverk. Vi tror att Hynions framtida framgång beror på vår förmåga att ligga i framkanten av innovation inom vätgasindustrin”, säger Slavica Djuric, VD för Hynion.

Årsredovisningen finns på vår hemsida.

www.hynion.com

För ytterligare information kontakta:

Slavica Djuric, tf VD Hynion AS och VD Hynion Sverige AB

Ring +46 73 072 60 76, sd@hynion.com

Om Hynion:

Hynion designar, bygger och driver vätgastankstationer i och runt de största städerna i Skandinavien och är idag den största operatören av vätgastankstationer i Norge och Sverige. Bolaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren av deltagande i flera världsledande vätgasprojekt. Bolagets ledning har lång erfarenhet av att etablera och driva företag inom sektorn för förnybar energi samt mångårig erfarenhet från transportbranschen.

Taggar:

Citat

Slavica Djuric, VD för Hynion Sverige AB och tf VD för Hynion AS.