Kraven på vätgasinfrastruktur skärps inom EU

Report this content

På onsdagen antog EU-parlamentet sitt förslag till nya EU-regler för infrastruktur för alternativa drivmedel. Samtidigt skärpte man kraven och tidigarelade tidsfristen för genomförande.

För vätgas innebär detta att avståndet mellan stationerna på EU:s huvudvägar ändras från 15 mil till 10 mil. Dessutom flyttades tidsfristen för detta från 2031 till 2028.

Om detta slutgiltigt antas kommer detta att bli ett obligatoriskt nationellt mål. Medlemsländerna har fram till 2024 på sig att ta fram en plan för hur de ska nå målen.

För Hynion är detta ett viktigt beslut och visar att det kommer att finnas ett behov av ett antal nya vätgasstationer under de kommande åren. I Sverige har myndigheterna startat en aktiv politik för att främja detta och Hynion bygger redan fyra nya vätgasstationer med hög kapacitet på centrala platser, säger Ulf Hafseld, vd för Hynion AS.

Kontaktinformation:

Slavica Djuric, IR ansvarig Hynion AS, +46 73 072 6076, sd@hynion.com

Ulf Hafseld, verkställande direktör Hynion AS, +47 908 94 153, uh@hynion.com

Om Hynion

Hynion designar, bygger och driver vätgasstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren, bland annat med världsledande projekt som HyNor, CUTE, Utsira vind/väte, CEP Berlin, SHHP, NewBusFuel och H2ME för att nämna några. Bolagets ledning har även lång erfarenhet av etablering och drift av nystartade företag, samt mångårig erfarenhet från bilindustrin.

Taggar: