Rekordförsäljning av vätgas på Høvik tankstation

Report this content

Hynions vätgasstation i Høvik, Oslo har precis avslutat sin mest hektiska månad någonsin. Försäljningen av vätgas till privatbilar och taxibilar har mer än fördubblats sedan årsskiftet. Den ökade efterfrågan på vätgas har till och med skapat köer för att tanka vätgasbilar. Förra veckan förbättrade Hynion tankstationens kapacitet avsevärt genom att installera en ny och kraftfullare kompressor. Tankningen sker på några minuter och volymerna som levereras från stationen är tre gånger högre än förra året.

Den avsevärda kapacitetsförbättringen hjälper en ständigt ökande taxiflotta att förbättra flödet i tankning och körning, säger Ulf Hafseld, VD för Hynion AS. ”Antalet stationer i regionen är få och kunderna ska kunna fylla sina bilar med vätgas dygnet runt. Høvik station möter den ökade efterfrågan genom att erbjuda två separata fyllningslinjer med hög kapacitet. Den nya kompressorn säkerställer drifttid nära 100 %,” betonar Hafseld.

Dessutom kommer tillförsel av vätgas in dagligen. ”Men vi ser ett behov av att ytterligare säkra vätgasleveranserna”, påpekar Ulf Hafseld. ”Därför kommer vi att installera en elektrolysör på stationen för att producera vätgas lokalt. Detta säkerställer två olika försörjningskällor och banar väg för en ytterligare expansion av vätetaxiflottor”.

Vätgasproduktion från el och vatten är en skalbar teknik som gör behovet av stora centrala anläggningar överflödigt. När det produceras lokalt på mindre anläggningar kan vätgasen levereras vid behov. Anläggningarna kan fungera när elnätet är mindre belastat och på så sätt utnyttja nätet effektivt.

Kontaktinformation:

Ulf Hafseld, verkställande direktör Hynion AS, +47 908 94 153, uh@hynion.com

Om Hynion

Hynion designar, bygger och driver vätgasstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren, bland annat med världsledande projekt som HyNor, CUTE, Utsira vind/väte, CEP Berlin, SHHP, NewBusFuel och H2ME för att nämna några. Bolagets ledning har även lång erfarenhet av etablering och drift av nystartade företag, samt mångårig erfarenhet från bilindustrin.

Taggar: