59 kvadratmeter i Nacka eller 177 i Sundsvall- så stor villa får du för fyra miljoner

Hur stor villa får man med en budget på fyra miljoner. Det ville Hypoteket ta reda på. Resultatet visar att det varierar mycket kraftigt. 59 kvadratmeter i Nacka eller 177 i Sundsvall, det är så stor villa du får i den dyraste respektive billigaste kommunen.

25 största kommunerna i Sverige

Utgångspunkten är ett köp av en villa för fyra miljoner i en av Sveriges 25 största kommuner. Medelpriset baseras på september månads siffror från Svensk Mäklarstatistik. Uträkningen är inget facit, utan ska snarare ses som en indikation.

–  Att som i Nacka hitta en liten villa på endast 59 kvadratmeter lär bli svårt. Då handlar det snarare om att man får gå upp i pris. Drömmen om att bo i villa kommer inte sällan när familjen växer. Egen trädgård och större yta är ofta det som lockar barnfamiljer till ett villaboende. Med en budget på fyra miljoner kan vi konstatera att det är svårt att infria drömmen om stora ytor åtminstone i våra tre storstäder med omnejd, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Så stor villa får du för 4 miljoner i Sveriges 25 största kommuner

Sundsvall  22 563  177

Källa: Svensk Mäklarstatistik, sammanställt av Hypoteket

Om uträkningen

Kvadratmeterpriset  per kommun är hämtad från Svensk Mäklarstatistik, och avser september månads medelpriser. Ytan är avrundad till närmaste ental. För en bostad med ett slutpris på 4 miljoner kronor blir kontantinsatsen 600 000 kronor.

För mer information och kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 - 90 68 14

Hur stor villa får du i en av Sveriges 25 största kommuner om du har en budget på fyra miljoner? Det ville Hypoteket undersöka. Det varierar. I Nacka får du 59 kvadratmeter och i Sundsvall 177.

Claudia Wörmann