Deklarationstider - håll extra koll på ränteavdraget

Det är den tiden på året då miljoner deklarationer rullar ut. En extra viktig punkt att hålla koll på i deklarationen i år är ränteavdraget. Du kan dra av dina ränteutgifter för andra lån än för bolån, utom för CSN. De högre räntorna som många betalat under 2023 leder till högre summor. Det kan finnas skäl att se över hur man fördelar ränteavdraget mellan sig om man är flera på lånet. Privatpersoner med bolån får göra avdrag på 30 procent för sina räntekostnader upp till 100 000 kronor per person. Avdragsrätten är 21 procent på den del som överstiger 100 000.

Ränteavdragsregler

För att kunna göra ränteavdrag behöver du, eftersom avdraget är en skattereduktion, ha betalat skatt som avdraget dras på. Vidare ska du ha betalat ränta för det år du söker bidrag för, och det är du som står på hela eller delar av lånet. Dina räntekostnader ska vara högre än dina kapitalinkomster från exempelvis aktieutdelningar.  Du ser ditt ränteavdrag i din deklaration.

- Bolåneräntorna har stigit markant och det kan röra sig om många tusenlappar mer i lånekostnader i år jämfört med för ett par år sedan. Det påverkar förstås också storleken på ränteavdraget. En del hushåll befinner sig i ett ansträngt ekonomiskt läge och en deklaration som resulterar i pengar tillbaka blir ett extra välkommet tillskott i år, kan jag tänka mig, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Gör så här:

I deklarationen, under punkt 8.1, finns det förifyllda beloppet för avdrag. Där ändrar ni beloppet, tänk på att båda måste göra ändringarna. Ni kan också höra av till banken och berätta hur ni vill göra. Då slipper ni ändra i nästa års deklaration.

Med högre räntor blir också avdraget högre. Det kan finnas anledning att justera fördelningen av ränteavdraget mellan er om någon av er till exempel betalat för lite i skatt under året vilket kan leda till att hela ränteavdraget inte kan utnyttjas. Till exempel om någon av er pluggat, varit arbetssökande, sjuk eller varit föräldraledig. Det kan också handla om att någon av er har andra lån som gör att gränsen på 100 000 uppnås.

Tänk på att du också kan jämka avdraget för dina räntekostnader inför nästa år. Summan är densamma men istället för att få tillbaka ränteavdraget en gång per år så får du tillbaka det varje månad. Du fyller i Skatteverkets blankett SKV 4302 (ändring av preliminär A-skatt). Den hittar du här: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html

Skatteverket kontaktar dig sedan med ett beslut som du lämnar in till din arbetsgivare. Arbetsgivaren kommer då att dra av mindre i skatt på din lön varje månad.

Ändring av regler diskuteras för lån utan säkerhet

Regeringen har gett förslag om avtrappat ränteavdrag för konsumtionslån, även kallat blancolån. Förslaget innebär att ränteavdrag för lån som inte lämnas mot säkerhet i bostad, fordon eller båt trappas av under två år för att vara helt borta 1 januari 2026. Förslaget om avtrappade ränteavdrag på vissa konsumtionslån har skickats på remiss och kommer omfattas av höstens budgetförhandlingar.

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 - 90 68 14

Snabbfakta

Deklarationstider - i år kan det vara extra viktigt att se över hur man fördelar ränteavdraget mellan sig om man är flera låntagare. Stigande räntor påverkar också summan för ränteavdraget.

Claudia Wörmann