Kommentar till dagens räntebesked

Dagens räntebesked var väntat. Riksbanken konstaterar att inflationen är på väg att stabiliseras vid 2 procent men att inflationstrycket fortfarande är något förhöjt. Oförändrad styrränta och, om inget negativt händer med inflationen, kan en första sänkning komma först i maj eller juni, säger Riksbankens egen prognos.

Möjlig effekt av dagens räntebesked

Människor kan pusta ut lite och det är ändå en positiv signal att det i vart fall inte kommer någon mer höjning på ett tag. Det kan leda till ökad aktivitet på bostadsmarknaden. De som avvaktat kan nu tordas agera.

- Det kan finnas en risk att hushåll tar till sig enskilda prognoser om hur många räntesänkningar det blir och när de ska ske, rent bokstavligt. Det kan leda till att människor har tagit ut räntesänkningarna i förskott. Nu vet vi åtminstone att räntan inte höjs och att en första sänkning kan komma längre fram,  säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

- Det här är en positiv signal och kan förhoppningsvis leda till ökad aktivitet. Förutsebarheten är en väldigt viktig parameter när man ska fatta ett privatekonomiskt beslut, kanske det största i livet. Dagens besked kan leda till att alla som avvaktat nu törs agera med vetskapen om att räntan i vart fall inte kommer att höjas. Jag tänker främst på de som behöver flytta för att något sker i livet. De som separerar, flyttar ihop och får barn, får jobb eller börjar studera på annan ort, avslutar Claudia Wörmann.

Svårt att få det att gå ihop

Har man redan nu tufft att få ekonomin att gå ihop kan man överväga att binda hela eller delar av sitt bolån på ett år. Fördelen är att du vet exakt vad du ska betala varje månad under den tid du bundit. En nackdel är att räntan kan gå ned under bindningstiden. Tänk på att den rörliga räntan som också kallas tre månaders ränta är bunden i tre månader. Det innebär att en räntesänkning, den dagen det sker, kan ge effekt på ditt bolån med fördröjning.

Det lönar sig att jämföra bolåneaktörer med varandra, var aktiv och påläst och beredd på att förhandla.

Jämför din egen ränta med senaste månadens snittränta. Har du högre ränta än snittränta, ta reda på varför.

Se över möjligheten att pausa amorteringen.

Tänk på att det florerar många prognoser om ränteutvecklingen just nu. Tolka inget bokstavligt. Håll koll på vad Riksbanken själva säger och gör.

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 - 90 68 14

Kommentar till dagens besked från Riksbanken om att styrräntan lämnas oförändrad. Det kan leda till ökad aktivitet på bostadsmarknaden då hushåll i vart fall kan räkna med att räntan inte höjs.

Claudia Wörmann