Köpa eller sälja bostad först- tänk på det här

Bostadsmarknaden har gått från ganska låst till en hel del mer aktivitet. Med det kan flera också behöva tänka igenom sitt beslut om i vilken ordning en bostadsaffär ska göras. Det finns tyvärr inget facit. Ordningen du i slutändan väljer beror på vad du är mest bekväm med och hur marknaden ser ut lokalt. Vidare beror det på vad du säljer och vad du köper.

Andra faktorer som påverkar är hur stort utbudet är, även hur efterfrågan ser ut, vilken bostad du ska sälja och hur du bedömer dina chanser att hitta en ny bostad. Det finns mycket som stressar kring att köpa och sälja bostad. Att noga tänka igenom och bestämma sig för i vilken ordning bostadsaffären ska göras kan minska stressen något. Det finns både för- och nackdelar att tänka på.

- Är man både köpare och säljare på bostadsmarknaden är det viktigt att fundera på och räkna på i vilken ordning din egen affär ska göras. Gärna tidigt i processen och alltid med en plan B. Allt för att göra flyttprocessen, som är stressig ändå, så smidig som möjligt, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Köpa först

Fördelar:

• Köper du en billigare bostad och säljer en dyrare bostad kan det här vara din väg att gå.
  • Du slipper stressen att hitta en ny bostad innan ett specifikt datum.
  • Du slipper riskera att stå utan boende efter försäljningen.

Nackdelar:

• Du vet inte när din befintliga bostad säljs och för hur mycket. Den osäkerheten kan vara jobbig och leder också till att du inte vet hur stor kontantinsats du har inför nästa bostadsköp.
  • Du riskerar att stå med två bostäder och dubbla boendekostnader ifall du inte får bostaden såld som planerat.
  • Vissa banker kräver att du har sålt för att få ett lån.

Annat att tänka på:

Flyttar du in i din nya bostad först och säljer sen kan du behöva ta ett överbryggningslån(brygglån) under tiden. Det lånet betalar du tillbaka när din nuvarande bostad är såld.

Fråga fastighetsmäklaren om det går att få med ett villkor i kontraktet. Om ni  inte får er nuvarande bostad såld går köpet inte igenom. Alla säljare accepterar inte det.

Sälja först

Fördelar:

• Du vet din budget för nästa bostad.
  • Du kan vänta in rätt budgivare och pris.
  • Ingen risk att du står med dubbla bostäder och kostnader för dessa.

Nackdelar:

• Du kan känna viss press att hitta en bostad som känns rätt, även om det just nu finns mycket till salu.
  • Du riskerar att behöva hitta ett tillfälligt mellanboende - så länge du inte sätter ett tillträdesdatum längre fram i tiden för att frigöra tid.

Annat att tänka på:

Säljer du först och köper sen kan det vara klokt att sätta ett datum för när de nya ägarna ska flytta in långt fram. Det ökar din chans att hitta en ny bostad.

Hittar du ingen ny bostad, planera för plan B. Hitta någonstans att bo temporärt under tiden du letar vidare. Ha en plan för var du ska förvara dina saker under tiden (om den tillfälliga bostadslösningen är mindre).

Kostnader att ta hänsyn till när du köper och säljer bostad

Befintliga lån ska lösas och ränteskillnadsersättning kan behöva betalas, om du löser dina bundna bolån i förtid.

Skatt på eventuell vinst från bostadsförsäljning.

Besiktning och eventuell dolda fel- försäkring.

Kostnad för pantbrev och lagfart för dig som köper villa.

Pantsättningskostnad och överlåtelseavgift om du  köper bostadsrätt.

Arvode till fastighetsmäklaren.

Avgift för att annonsera ut din bostad till försäljning.

Kostnad för styling, flyttfirma och flyttstädning.

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

claudia@hypoteket.com eller 0709 - 90 68 14

Snabbfakta

Med en bostadsmarknad som varvar upp kan det vara bra att fundera i vilken ordning din egen bostadsaffär ska göras. Ska du sälja först eller köpa först? Det finns en rad för - och nackdelar att ta hänsyn till.

Claudia Wörmann