Låt hösten bli en nystart för din ekonomi

Så var sommarsemestern slut för de allra flesta och hösten kommer allt närmare. Ta med dig lugnet du förhoppningsvis hade under sommaren, stanna upp och fundera på om du vill och kan förändra något i din ekonomi.  Dyrare semesterresor, sämre växelkurs och sjunkande börsvärde kan göra att du möter hösten extra deppig och kanske orolig. Ett sätt att stävja din oro är att sätta dig in i din ekonomi. Räkna, leta läckor och kanske ändra ett beteende.

Kan komma lättnader

Räntor på bolån är på väg ned. Det kan också komma lättnader i höstbudgeten som kan påverka hushållens ekonomi positivt. Håll därför  koll på Riksbankens räntebesked och vad du har för ränta.

– Semestern kanske blev dyrare än tänkt, börsvärdet har sjunkit och ditt sparkonto ekar mer tomt än vanligt och du känner dig orolig och deppig inför hösten. Genom att grundligt och noggrant sätta dig in i din egen ekonomi, hur den än ser ut, kan du minska oron.  Då vet du åtminstone hur det ser ut och vad du har att förhålla dig till. Det är bra att göra en sanity check över sin ekonomi just nu när man fortfarande är lite mer utvilad efter semestern, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Tips för bättre ekonomi i höst:

1. Så här direkt efter sommaren kan ekonomin vara lite extra ansträngd. Det kan vara ett bra tillfälle att syna privatekonomin i sömmarna. Delar ni ekonomi så kan ni göra det tillsammans. Små och återkommande utgifter kan ibland vara svåra att upptäcka. Genom att bli mer uppmärksam på vad pengarna går till är det dock  lättare att upptäcka läckor och täppa till dem. Går du till exempel  ut och äter lunch för 125 kronor per gång, tre dagar per vecka i 10 månader, gör du av med 15 000 kronor. Det kan motivera vem som helst att ta med matlåda. En annan läcka är abonnemang som står och tickar utan att man använder det man prenumererar på.

2. Jämför och byt bolångivare. Att jämföra är lätt, det finns flera jämförelsesidor på nätet.  Ta kontakt med ett par aktörer och se vad du kan få i ränta. Ifrågasätt dina villkor och våga vara tuff i din förhandling.

3. Nu är även räntan på sparkontot på väg ned. Har du utrymme att spara och kan du avvara dina sparpengar i ett par månader kan det just nu vara en bra idé att välja ett konto där pengarna är låsta i ett antal månader.

4. Delar du ekonomi med någon kan det också vara ett bra tillfälle att gå igenom drömmar och sparmål. Har ni samma mål eller har något ändrats? Det kan också vara bra att gå igenom hur er ekonomi ser ut sinsemellan. Har någonting förändrats som gör att era förutsättningar skiljer sig åt. Försök att hitta ett upplägg, om något förändrats, som båda är nöjda med och som upplevs som rättvist.

5. Börja med att försöka betala bort dyra krediter, sen kan du börja spara till en buffert. Går det inte, finns det inte ens ett litet utrymme, då är det så. Då kan planen vara att försöka spara längre fram, när du åter har möjlighet. Deppa inte ihop för det. Ibland kan man spara mera, ibland inget alls. Det viktigaste är dock att vara så pass insatt i sin ekonomi så att man har vetskapen om varför.

Claudia Wörmann, Boendeekonom på Hypoteket

claudia@hypteket.com eller 0709 90 68 14