Så blir din nya månadskostnad när räntan går ned

En första höjning av styrräntan kom i juli 2022, från noll till 0,75 procent. Styrräntan har legat på 4 procent sedan september 2023. Hoppet har tänts om att räntan kommer att sänkas, med hur mycket och när är dock fortfarande ganska oklart. Hypoteket har räknat på hur månadskostnaden förändras om bolåneräntan sänks till 4 procent och därefter till 3,5 procent. Jämförelsen utgår från att hushållet har en rörlig ränta på 4,7 procent idag.

Hög inflation i kombination med stigande boräntor har pressat hushållens ekonomi under det gångna året. Nu ser det ljusare ut än på länge och räntan på bolån kan ha toppat.

Räntekostnad olika lånenivåer, 4 respektive 3,5 procent innan ränteavdrag (mellanskillnaden från 4,7 procent i parentes)

Bolån  Räntekostnad 4,7 % i kronor  Räntekostnad 4 % i kronor(jfrt med 4,7) Räntekostnad 3,5% i kronor(jfrt med 4,7)
1 000 000 3917  3333 (- 584) 2917 (- 1000)
1 500 000 5875 5000 (- 875) 4375 (- 1498)
2 000 000 7833 6667 (- 1166) 5833 (-2000)
2 500 000 9792 8333 (- 1459) 7292 (- 2500)
3 000 000 11750 10 000 (- 1750) 8750 (- 3000)
3 500 000 13708 11667 (- 2041) 10208 (- 3708)
4 000 000 15667  13333 (- 2334) 11667 (- 4000)
4 500 000 17625 15000 (- 2625) 13125 (- 4500)
5 000 000  19583 16667 (- 2916) 14583 (- 5000)

Källa: Hypoteket. Baserat på snitträntan under mars 2024 (4,7).

- För en familj med ett bolån på fem miljoner handlar det om 2916 kronor mindre att betala per månad vid en ränta på fyra procent och 5000 kronor mindre per månad  om räntan går ned till 3,5 procent. Det kommer ge en viss lättnad för ekonomiskt hårt pressade hushåll,  säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

- Det är klart att man i sitt största privatekonomiska beslut vill kunna räkna på sin boendekostnad i stunden och längre fram. Att räntan nu verkar ha toppat leder med stor sannolikhet till att fler törs agera, mer aktivitet på bostadsmarknaden är därför att vänta. Det är superviktigt att noga hålla koll på vad Riksbanken gör och samtidigt veta sin egen räntenivå. Har du en högre ränta än snittet, ifrågasätt varför, och är du inte nöjd med svaret, byt bank. Var påläst och utmana din nuvarande bank, det lönar sig ofta att vara illojal, avslutar Claudia Wörmann.

För mer information, kontakta gärna:

Claudia Wörmann, boendeekonom Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709- 90 68 14