Så stor bostadsrätt får du för tre miljoner

28 kvadratmeter i centrala Stockholms eller 109 kvadratmeter i Sigtuna.  Det är vad du får om du köper en bostadsrätt i det dyraste respektive billigaste området i Stockholms län.  Hypoteket har räknat på hur stor bostadsrätt en köpare får för tre miljoner i Stockholms samtliga kommuner. Uträkningen visar att den som är beredd att pendla och bosätta sig långt ut från innerstaden får mycket mer bostadsrätt för pengarna.

I Stockholms innerstad ligger genomsnittspriset för en bostadsrätt på 108 414 kronor per kvadratmeter. Tre miljoner räcker till 28 kvadrat. I Sigtuna kommun, billigast i länet, är kvadratmeterpriset 27 529 kronor och tre miljoner räcker till 109 kvadratmeter.

–  Är man i behov av en större bostad visar ju vår uträkning att ju längre ut från innerstaden man kommer desto billigare blir det. Många tittar på bostad inom ett visst, ibland ganska snävt,  geografiskt område. Det kan finnas fördelar med att bredda sitt sökområde. Sen vill jag påminna om att det handlar om medelpriser och man ska inte se vår uträkning som ett faci snarare som en indikation, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Så stor bostadsrätt får du för 3 miljoner

Österåker 38 508 78

Källa: Svensk Mäklarstatistik, sammanställd och bearbetad av Hypoteket

Om uträkningen

Kvadratmeterpriset  per kommun är hämtad från Svensk Mäklarstatistik och avser juni månads siffror. Ytan är avrundad till närmaste ental. För en bostad med ett slutpris på 3 miljoner blir kontantinsatsen 450 000 kronor.

För mer infromation eller annan geografisk indelning

Claudia Wörmann, boendeekonom Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 -90 68 14