Välkommen räntesänkning för hushållen

Idag meddelade Riksbanken att styrräntan sänks med 0,25 procentenheter. Det är den andra sänkningen i år.  Från 3,75 till 3,50. Om inflationsutsikterna står sig kan räntan sänkas ytterligare två eller tre gånger i år, vilket är något snabbare än bedömningen i juni.

Ett efterlängtat besked

Nu kan hushåll som kämpat med högre omkostnader dra en lättnadens suck. Riksbankens sänkning innebär att hushåll med bolån får mer pengar att röra sig med. Nu kan det vara viktigt att fundera på hur det ökade ekonomiska utrymmet ska fördelas.

När räntekostnaden tar en mindre del av inkomsten, och bedöms sjunka ännu mer, är det bra att ha en plan för den gradvis förbättrade ekonomin. Sen spelar det ingen roll hur planen ser ut, bara den finns där. Sätt dig ned och gå igenom vad du anser är viktigast att prioritera och använd det nya ekonomiska utrymmet till det.  Hypotekets boendeekonom listar förslag på hur man kan agera som bolånetagare och vad som kan vara viktigt att tänka på nu när bolåneräntorna går ned.

–För hushåll med hög belåning, människor som köpt bostad dyrt och ganska nyligen och familjer där inkomsten försämrats är lite extra glada idag, kan jag tänka mig. Riksbankens egen prognos vittnar också om att fler sänkningar kommer. Nu verkar den värsta tiden vara över och många hushåll kan dra en lättnadens suck. Det vara viktigt att fundera på vad man, nu när räntan går ned och bedöms gå ned ännu mer, ska prioritera i sin privatekonomi, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket.

Det här kan vara viktigt att tänka på när ekonomin förbättras

Skulder

Har du lån till en privatperson eller har du tagit lån utan säkerhet? Lån utan säkerhet är dyra då de innebär en högre ränta. Pengar och lån inom släkt och vänner kan vara känsligt och ibland leda till konflikt. Nu kan det finnas större utrymme att betala tillbaka din skuld.

Sparande

Känner du igen dig i att ha behövt dra ned på ditt sparande kan det nu finnas en större chans att återuppta det. Fyll på ditt sparande igen och prioritera en buffert. Ett tips kan vara att räkna ut hur mycket mindre du betalar för ditt bolån idag. Ta mellanskillnaden och sätt in det på ett sparkonto. Gärna med en stående överföring.

Håll dig uppdaterad och var aktiv

Precis som i alla andra lägen kan det löna sig att byta låneaktör. Var aktiv, jämför räntor och erbjudanden och byt om du inte är nöjd. Var kritisk och ha modet att ifrågasätta din ränta, det lönar sig.

Så kan räntesänkningen påverka

Utgångspunkten i Hypotekets beräkning är antagandet att hushållet idag har en rörlig ränta på 4,40. Räntan sänks, i vårt exempel, till 4,15 respektive 3,90 procent. Uträkningen ska ses som ett exempel och inget facit.

Lån  Räntekostnad 4,40%  Räntekostnad 4,15%

Räntekostnad