Nordens första nät för digital komradio

Report this content

OrbiGo, heter Nordens första nät för komradio där trafiken bygger på DMR - Digital Mobile Radio - en världsstandard för kommunikation via digital radio. Tillsammans med Hytera, leverantör av professionell kommunikationsutrustning finns nu möjlighet med hjälp av Orbigos abonnemangstjänst göra överflyttningen från analogt till digitalt enklare.

”Nätet är konstruerat med basstationer länkade till varandra. Tillsammans skapar detta det största sammanhängande radionätet i Norden för yrkesradioanvändare med DMR-tekniken.

OrbiGo fokuserar på större städer, industristäder och huvudvägar, men är flexibelt och kan erbjuda täckning också på mindre orter där kunderna finns”, säger Joakim Bodin försäljningschef på OrbiGo.

Digital mobilradio (DMR) är i dag en etablerad teknologi och alltfler slutanvändare väljer nu att göra överflyttningen från analogt till digitalt. Fördelarna är många. Digital radio erbjuder bl.a. möjligheten till GPS-positionering, larmfunktion, krypterad tal- och datatrafik och bättre ljudprestanda i miljöer med höga bullernivåer och i områden med låga signalnivåer

”Idag ställs nya krav på flera yrkesgrupper. Nya regler har exempelvis tillkommit för ensamarbete där det idag skall finnas larmfunktion. Säkerhetskrav, nya funktionskrav och krav på lägre kostnader gör att intresset för OrbiGo är stort. Genom vår utbredning och flexibilitet vinner vi både skalfördelar och möjliggör en stor täckning och samverkansmöjlighet, både inom orter och mellan orter”, avslutar Joakim Bodin.

Eric Uggla

Ember Marketing

ericuggla@embermarkerting.com

Om Hytera