Hedin Bil förutspår ett rekordår för elbilar

Hedin Bil upplever just nu en stor efterfrågan på laddbara bilar.

Färsk statistik från Bil Sweden visar att uppgången på nyregistrerade laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider har gått upp 51,7 % i år jämfört med föregående år. Detta är något som även Hedin Bil noterat i många av sina anläggningar runt om i landet.

­–Det är en märkbar ökning i intresset och nybeställningar av laddbara bilar jämfört med tidigare. För oss som återförsäljare är det viktigt att följa marknaden i den här utvecklingen och tillgodose de behov som våra kunder har, säger Kenny Ohlsson, märkeschef för Kia på Hedin Bil.

Koncernen I.A. Hedin Bil är återförsäljare av drygt 30 bilmärken, varav många av erbjuder laddhybrider och elbilar. Hedin Bil finns representerat med över 80 anläggningar i Sverige och storleken är avgörande när det kommer till att kunna erbjuda kunder lagerhållning av elbilar och snabb leverans.

– Vi har laddbara bilar klara för leverans i flertalet segment. Storsäljaren Nissan Leaf eller mindre och nättare Renault Zoe. Mitsubishi SUV Outlander eller den lyxiga E-PACE från Jaguar. I onsdags släppte även Kia priser på sin efterlängtade Kia Niro EV som vi beräknar kunna leverera inom kort, säger Kenny.

Enligt Kia själva har förhandsintresset för Kias nya elbil Niro EV har varit rekordstort. Kenny fortsätter:

– Hedin Bil och systerbolaget KC Motors är återförsäljare av Kia på 24 platser i Sverige. Jag rekommenderar alla som är seriöst intresserade av att köpa en Kia Niro EV att höra av sig till sin lokala anläggning så snart som möjligt. Vi tror att dessa kommer bli en riktig storsäljare.

– Det är svårt att bedöma vad exakt det är som gör att efterfrågan på denna typ av bil ökar. En av anledningarna kan vara Bonus-Malus som trädde i kraft den 1 juli i år. En annan anledning kan vara den ökade kostnaden för bränsle. En tredje anledning kan vara att miljömedvetenheten ökar. Sverige ligger i framkant och vi märker att våra konsumenter visar ett mer allmänt intresse för att göra aktiva val som är bra för miljön, avslutar Kenny.