Hedin Bil förvärvar Skadecenter i Borås och storsatsar på ett renodlat skadecenter i Boråsregionen

Hedin Bil tar nu nästa steg och växer med kunderna på service och verkstad i Borås.

Göteborg, 1 okt, 2018.

I.A. Hedin Bil har genom dotterbolaget Hedin Göteborg Bil AB förvärvat Skadecenter i Borås AB. Hedin Bil i Borås har haft en stark tillväxt under de senaste åren och för att möta kundernas behov ökar man genom förvärvet antalet serviceplatser i den befintliga anläggningen på Pickesjövägen utmed riksväg 40. Detta sker genom att flytta plåtverkstaden till Skadecenter i Borås lokaler på Verkstadsgatan 3. Med denna storsatsning säkerställs god kvalité och korta väntetider.

Daniel Kjellberg, platschef Hedin Bil i Borås:

- Den fantastiska försäljningsökningen vi har haft under de senaste åren ger oss nu möjlighet att storsatsa på ett renodlat skadecenter i Boråsregionen. Genom detta förvärv kommer vi att förbättra servicegraden för våra kunder i Borås både på vår
serviceverkstad samt vår plåtverkstad, vilket är ett viktigt steg i vår vidare expansion.

Skadecenter i Borås grundades 1984 av Wåge Sörman. Verksamheten bedrivs idag i egenägda lokaler i Borås. Utöver verkstaden bedrivs även försäljning av varumärkena Iveco och Isuzu, vilket kommer att fortsätta under en övergångsperiod. Skadecenter i Borås omsatte 86 Mkr under räkenskapsåret 2017/2018 och sysselsätter idag 14 anställda.

-Företaget kommer att utvecklas med Hedin och det känns mycket bra. Nya Hedin Bil Skadecenter kommer att bli Borås modernaste och största skadeverkstad, säger grundaren Wåge Sörman.

Om oss

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 100 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2018 uppgick till 21 miljarder SEK och antalet anställda var 2450. www.hedinbil.se ® I.A. Hedin Bil är ett registrerat varumärke som ägs till 91% av Anders Hedin Invest-koncernen och till 9% av Ingemar Hedin.