Hedin Bil har publicerat sin bokslutskommuniké för 2018

Göteborg den 28 februari 2019

Anders Hedin, ägare och koncern-vd:

Vilket år det blev för marknaden och för Hedin Bil! Nya skatteregler, utsläppsregler, förväntningar från kunderna och den pågående utvecklingen av bilar med alternativa drivmedel gav ett mycket varierat år. Vi tog tillvara på möjligheterna och utökade våra marknadsandelar både i befintliga anläggningar och genom förvärv.

Under fjärde kvartalet minskade våra hemmamarknader som avslut på ett volatilt år. Samtidigt ökade Hedin Bils del av marknaden, vilket är ett bevis på styrkan i den affärsmodell som Hedin Bil byggt upp under lång tid.

Vi har fokuserat våra resurser på samordning av genomförda förvärv och en översyn av våra långsiktiga planer. Fordonsmarknaden befinner sig i en omvälvande period och vi har alltid för avsikt att ligga i framkant för att möta kundernas högt ställda förväntningar. Redan idag erbjuder vi våra kunder ett enkelt och prisvärt sätt att köra bil, till exempel med finansiering, service, försäkring och vinterdäck i ett paket, antingen med den flexibilitet som eget ägande ger genom Carbuy eller med tryggheten i en privatleasing genom Carplus. Förutom den ständigt viktiga nybilsförsäljningen har vi under 2018 successivt ökat fokus på begagnat och på eftermarknadstjänster.

Som en del av vår långsiktiga plan att erbjuda ett starkt begagnatkoncept lanserade vi i november Hedin Certified online och via utvalda anläggningar. Hedin Certified är begagnade bilar till fasta priser, med prisgaranti och gratis leverans till den av våra bilanläggningar som är närmast kunden. Att köpa begagnad bil hos Hedin Bil skall vara tryggt, prisvärt och enkelt. Och nu är det dessutom bara ett klick bort.

Idag är våra hemsidor mycket av vårt skyltfönster och under november lanserades hedinbil.se i nytt format. Varje vecka sker där totalt upp till tvåhundra tusen besök av omkring etthundra tusen unika besökare. Med en uppdaterad och enklare möjlighet till onlinebokning i verkstaden och utökat erbjudande med lack- och fälgreparationer möter vi också kundernas behov av en lättillgänglig helhetslösning.

Som jag skrivit tidigare under året befinner vi oss i en kortsiktigt volatil marknadssituation som skall stabiliseras i takt med att produktutbudet uppdateras under 2019 och 2020 till en större andel fordon med alternativa drivmedel.

Bokslutskommunikén 2018 finns tillgänglig i sin helhet på www.hedinbil.se.

Denna information är sådan som I.A. Hedin Bil AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 28 februari 2019, 13:00 CET.