Hedin Bil sluter avtal om förvärv av ytterligare två Mercedes-Benz anläggningar i Belgien

Efter tillträde kommer Hedin Bil att finnas på totalt 14 platser i Belgien. Transaktionen är villkorad av det belgiska konkurrensverket.

Göteborg, 23 augusti 2018

I.A. Hedin Bil har genom dotterbolaget Hedin Belgien Bil AB, ingått avtal om förvärv av J-Automotive BVBA. Affären innefattar två stycken fullserviceanläggningar för Mercedes-Benz. Båda anläggningarna bedrivs idag under varumärket Jacobs och är belägna mellan Gent och Antwerpen, en i Lokeren och en i Sint-Niklaas. Försäljningen för 2017 uppgick till ca. 100 miljoner Euro och antal anställda var ca.140 stycken.

Affären är villkorad av det belgiska konkurrensverkets godkännande.

-Tidigare i år tog vi framgånsrikt över driften av sju Mercedes-Benz anläggningar i Gent, och igår förvärvade vi ytterligare fem anläggningar omkring Antwerpen. Förvärvet av Jacobs kompletterar därmed vår befintliga verksamhet på ett strategiskt sätt och jag ser fram emot att utöka vårt erbjudande på den belgiska marknaden, säger ägaren och koncernchefen Anders Hedin.

När affären är genomförd kommer Hedin Bil att ha totalt 14 anläggningar i provinsen Östflandern i Belgien.

Om oss

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 100 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2018 uppgick till 21 miljarder SEK och antalet anställda var 2450. www.hedinbil.se ® I.A. Hedin Bil är ett registrerat varumärke som ägs till 91% av Anders Hedin Invest-koncernen och till 9% av Ingemar Hedin.

Anders Hedin