I.A. Hedin Bil AB har ingått i avtal om att förvärva ytterligare tre BMW-återförsäljare i Norge

I.A. Hedin Bil AB har genom sitt dotterbolag Bavaria Norge AS ingått i avtal med Brages Holding AS att förvärva ytterligare tre BMW-MINI-återförsäljare i Norge.

Mölndal, fredagen den 7 juni 2019

- Förvärvet är helt i linje med våra tillväxtambitioner de närmaste åren. Vi har stor respekt för vad Brages har uppnått. De är ett solitt företag med en kund-centrerad kultur och solida värden och är en mycket bra matchning för Bavaria. Vi är övertygade om att kunderna kommer att dra nytta av sammanslagningen och att vi kommer att betjäna dem på bästa sätt, säger Helge Ellingsen, VD för Bavaria Norge.

Sedan starten 2002 har Brages-koncernen uppnått en stark position i Møre och Romsdal. Företaget med 49 anställda, säljer cirka 1350 nya/begagnade BMW och MINI per år.

- Vi har haft en fantastisk tillväxt med vår BMW-verksamhet, i norden de senaste åren, delvis genom de tre senaste förvärven i norra Sverige. Vi är övertygade om att alliansens framgång med BMW kommer att fortsätta och ständigt letar vi efter möjligheter till fortsatt tillväxt, säger Stig Sæveland, VD Hedin Automotive.

Avtalet beror på godkännande från Konkurrensverket.

VD: Anders Hedin, anders.hedin@hedinbil.se

Media hänvisas till: press@hedinbil.se

Presskontakt I.A. Hedin Bil AB: press@hedinbil.se

Denna information är sådan som I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 juni 2019, 12:30 CET. I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ) Box 2114, 431 02 Mölndal.

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 115 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2018 uppgick till 21 miljarder SEK och antalet anställda var 2450. www.hedinbil.se

® I.A. Hedin Bil är ett registrerat varumärke som ägs till 91% av Anders Hedin Invest-koncernen och till 9% av Ingemar Hedin