I.A. Hedin Bil AB:s delårsrapport fjärde kvartalet 2019 - Bokslutskommuniké

Förbättrade rörelsemarginaler under fjärde kvartalet jämfört med fjärde kvartalet 2018 är ett resultat av starkare prestationer inom samtliga rörelseområden.

Göteborg, fredag 28 februari 2019

Marknaden fortsätter att präglas av förändringar i drivlinor och utsläpps- och skatteregler. I Sverige fortsatte återhämtningen under fjärde kvartalet i antalet nyregistreringar, främst på grund av ändrad beräkning av fordonsskatt vid årsskiftet, med avsevärt ökade kostnader för flertalet fordon som säljs på marknaden. I Norge minskade antalet registreringar under fjärde kvartalet, på grund av minskade volymer av bensin och dieseldrivna fordon samtidigt som antalet helelektriska fordon och pluginhybrider fortsatte att öka. Den belgiska marknaden minskade något, Mercedes-Benz avslutade året starkt som det mest framgångsrika premiummärket.

Sammanfattningsvis är det glädjande att vi kan avsluta 2019 med fortsatt starka prestationer i utmanande marknader. Här finns det inga genvägar. Marginalförbättringarna är ett pågående arbete som består av flera komponenter: relevanta produkter, en ökad andel serviceavtal, ett konkurrenskraftigt erbjudande av kringtjänster såsom finansiering och försäkring, och möjligheten att erbjuda olika ägandelösningar med fokus på en enkel och förutsägbar upplevelse. Men det består också av ett tydligt fokus på kostnadskontroll och ökad effektivitet.

Många av dessa förbättringar möjliggörs genom satsningar på nya IT-lösningar som både är stöd för vår egen organisation samtidigt som de ger våra kunder användarvänliga tjänster. Detta fokus kommer att fortsätta för att realisera de skalfördelar vi får av att vara en av Europas största fordonsåterförsäljare.

Nyckeltal jämfört med Q4 2018

• Försäljningen ökade med 10 % till 5 919 Mkr (5 372 Mkr).

• Rörelseresultatet ökade till 134 Mkr (55 Mkr). Exklusive IFRS16 uppgick rörelseresultatet till 124 Mkr.

• Resultatet efter finansiella poster ökade till 86 Mkr (25 Mkr), och exklusive IFRS16 till 94 Mkr.

För att se hela rapporten klicka på länken:

För ytterligare information:

VD: Anders Hedin, anders.hedin@hedinbil.se

Media: press@hedinbil.se

Denna information är sådan som I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksför-ordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 februari 2020, kl. 15:00 CET. I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ), Box 2114, 431 02 Mölndal.

_____________________________________________________________________________________________________________

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns 33 varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhets-lösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 100 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2019 uppgick till 21,5 miljarder SEK och antalet anställda var 2 700. www.hedinbil.se

® I.A. Hedin Bil är ett registrerat varumärke som ägs av Anders Hedin Invest-koncernen (91%) och av Ingemar Hedin (9%).