I.A. Hedin Bil AB:s delårsrapport första kvartalet 2020

Stark intjäning och förbättrade marginaler jämfört med första kvartalet 2019 är resultatet av genomförda effektiviseringar och digitalisering av erbjudande och interna processer.

Göteborg, fredag 8 maj 2020

Året inleddes starkt och de satsningar vi gjort under de senaste åren i effektiviseringar och digitalisering fortsatte att ge effekt. I och med introduktionen av nya utsläppsregler per årsskiftet är 2020 året då biltillverkarna skiftar fokus till alternativa drivmedel inom EU för att undvika höga bötesbelopp. Det skapar möjligheter i försäljningen av både nytt och begagnat.Marginalerna förbättrades inom både bilförsäljningen och servicemarknaden, samt i Sverige och Norge. Belgien påverkades negativt av en nedstängning av verksamheten från den 18 mars på grund av belgiska statens hanterande av Covid-19.

I enlighet med vår filosofi att snabbt agera på både möjligheter och risker lade vi tidigt omfattande besparingspaket som skall hjälpa oss igenom Covid-19 krisen. Sedan dess har utvecklingen varit olika på olika marknader. Sverige är den av våra hemmamarknader som hållits mest öppen, vilket vi också kan se i försäljningsstatistiken. Norge har stängt delar av samhället och i andra änden befinner sig Belgien som när detta skrivs hållit stängt i över sex veckor. Där kan vi nu se en långsam öppning igen.

Nyckeltal jämfört med Q1 2019

• Försäljningen ökade med 6% till 5 644 Mkr (5 329 Mkr).

• Rörelseresultatet ökade till 110 Mkr (77 Mkr).

• Resultatet efter finansiella poster ökade till 42 Mkr (22 Mkr).

För att se hela rapporten klicka på länken:

För ytterligare information:

VD: Anders Hedin, anders.hedin@hedinbil.se

Media: press@hedinbil.se

Denna information är sådan som I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksför-ordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 maj 2020, kl. 16:00 CET. I.A. Hedin Bil Aktiebolag (publ), Box 2114, 431 02 Mölndal.

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns 33 varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhets-lösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 100 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2019 uppgick till 21,5 miljarder SEK och antalet anställda var 2 700. www.hedinbil.se® I.A. Hedin Bil är ett registrerat varumärke som ägs av Anders Hedin Invest-koncernen (91%) och av Ingemar Hedin (9%).