I.A. Hedin Bils delårsrapport andra kvartalet 2019

Minskade nybilsvolymer påverkade lönsamheten negativt samtidigt som försäljningen av begagnade fordon fortsatte att utvecklas positivt.

Göteborg, tisdag 27 augusti 2019

Under andra kvartalet såg vi en fortsatt nedgång i nybilsförsäljningen, samtidigt som Hedin Bil fortsatte att ta marknadsandelar. Försäljningen av begagnade bilar utvecklades positivt. Serviceaffären ökade omsättningen med minskade marginaler på grund av investeringar.

Det är särskilt roligt att vi under andra kvartalet lanserade vår auktionssite Hedin Auction, som är ytterligare ett exempel på vårt breda digitala erbjudande. Hedin Auction är i första steget en handlarsite för de begagnade bilar som Hedin Bil inte lämnar garanti för. Den ökar transparensen både för säljare och köpare vilket har bidragit till ökade marginaler för Hedin Bil.

Under andra kvartalet har vi också genomfört namnändring av de 12 belgiska anläggningar som gått under lokala namn till Hedin Automotive.

Nyckeltal jämfört med Q2 2018
• Försäljningen minskade med 8% till 5 791 Mkr (6 278 Mkr).
• Rörelseresultatet minskade till 46 Mkr (147 Mkr). Exklusive IFRS16 uppgick rörelseresultatet till 37 Mkr.
• Resultatet efter finansiella poster minskade till -6 Mkr (119 Mkr), och exklusive IFRS16 till 3 mkr.

För att se hela rapporten klicka på länken:

I.A. Hedin Bil AB

(publ)

Presskontakt I.A. Hedin Bil AB: press@hedinbil.se

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 115 platser i Sverige, Norge och Belgien. Omsättningen för 2018 uppgick till 21 miljarder SEK och antalet anställda var 2450. www.hedinbil.se