Miljardaffär gick i lås när Hedin Bil tillträdde sju bilanläggningar i Belgien.

I.A. Hedin Bil tillträdde den 1 april 2018 sju stycken Mercedes-Benz anläggningar i Belgien. Bolaget utökar sin försäljning med drygt 3500 fordon årligen och välkomnar ca 180 nya medarbetare in i koncernen.

Göteborg, den 3 april 2018

Söndagen den 1e april intog Hedin Bil den belgiska marknaden i samband med övertagandet av sju stycken Mercedes-Benz anläggningar. Det är en strategiskt viktig positionering och en del av den offensiva expansion bolaget gör utanför Sveriges gränser. Hösten 2017 förvärvade Hedin Bil Norska Miklagruppen och blev därmed en betydande aktör på den Norska marknaden.

Uppköpet av de belgiska anläggningarna skedde i oktober 2017 och den 1e april tillträdde Hedin Bil för att driva anläggningarna under egen regi. Ny VD för den belgiska verksamheten är Henrik Lessel.

”Jag är mycket nöjd över att få möjligheten att etablera vår första internationella Mercedes-Benz-verksamhet, och tillsammans med Mercedes-Benz växa i Belgien” sa koncern-VD:n Anders Hedin i samband med uppköpet.

”De anläggningar vi förvärvar i och omkring Gent är framgångsrika. 2017 såldes 3500 nya och begagnade personbilar, transportbilar samt lastbilar. Det gör man inte utan duktiga medarbetare och en bra strategi. Jag ser fram emot att tillsammans med dessa kompetenta medarbetare växa ytterligare under 2018 och att integrera bolaget under Hedin Bil-paraplyet” säger VD Henrik Lessel.

Emma Andersson, +46 707 936 053; emma.andersson@andershedininvest.se

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på drygt 90 platser i Sverige, Norge och Belgien. Försäljningen 2017 uppgick till 12,7 miljarder SEK och antalet anställda var drygt 2700. www.hedinbil.se