Företagsfoton av kvalitet blir allt viktigare ihop med varumärke

Report this content

Dagens digitala värld har medfört mängder med fördelar. Snabbare nyhetsförmedling, förenklad kommunikation och tillgång till information – enkel åtkomst, helt enkelt. För företag innebär detta dock inte enbart fördelar. Företagen har det svårare än någonsin att nå ut med sitt varumärke bland allt brus runtomkring, men det finns en stor uppsida för den som lyckas.

För ett företag som når ut med sitt varumärke finns goda möjligheter för informationen att spridas, exempelvis via sociala medier eller den klassiska word to mouth-modellen, vilket i de flesta fall resulterar i ökad försäljning och ökat kapital.

Detta vill svenska folket att en hemsida innehåller

Företagets hemsida är en stor del i dess ansikte utåt. Den information och image hemsidan ger kommer också vara bland det första mottagarna tar del av. Undersökningar visar att det finns vissa punkter som ständigt hamnar i topp över vad svenskarna vill att en företagshemsida innehåller.

Information om företaget

Den första punkten som mottagarna anser vara värdefull handlar om att få tillgång till information om företaget. Att på ett tydligt och transparent sätt visa vilka som står bakom innehållet gör att mottagaren känner sig inbjuden och trygg, samtidigt som det gör företaget mer lockande. När dessa tre komponenter slås samman är kunden mer trolig att genomföra ett köp.

Ett enkelt sätt att uppfylla detta önskemål är att alltid ha en ”om oss”-sida där innehållet är formulerat med ett personligt tilltal. Texter av denna sort bör alltid kompletteras med företagsfoton. För skapa den personliga känslan kring företaget är företagsporträtt, exempelvis med bilder på de anställda, ett effektivt medel.

Dessa bör placeras på fler delar av hemsidan än enbart på ”om oss”-sidan. Ett företag tjänar alltid på att ge ett personligt intryck på samtliga platser där kunden kan bilda sig en uppfattning om företagets profil.

Information om produkterna

När mottagaren väl bildat sig en uppfattning om företaget vill denne ta del av produkterna, som ju troligtvis är själva anledningen att hemsidan besöks. Design, funktion och pris är tre frågor som alltid bör besvaras. Även i detta fall bör texten kompletteras med välproducerade foton.

Vi äter mycket med ögat, heter det. Detsamma gäller när vi ska köpa en produkt, egentligen inom de allra flesta kategorier. Högkvalitativa produktbilder som dels kallar på uppmärksamhet och dels svarar på kundens frågor gör produkten mer lättillgänglig och lockande än om den visas i form av text eller en bild som inte förmedlar någon känsla.

Enkel åtkomst till kontaktuppgifter

Den tredje och sista punkten bland svenska folkets önskemål handlar om kontaktuppgifter. Även om hemsidans information är övergripande kvarstår ofta flertalet frågor hos en potentiell kund, oavsett om det rör sig om ett större eller mindre köp. Att på hemsidan tydligt visa hur kunden kan kontakta företaget för att få svar på sina frågor är därför av stor vikt. I den digitala världen har vi ett kort ”attention span”. För att inte ge upp och vända oss till näststående alternativ behöver vi snabbt och enkelt kunna nå den information vi vill.

Uppfylls samtliga av kundens tre primära förväntningar på ett företags hemsida finns goda möjligheter till att verksamheten kan öka omsättningen och därmed ta ytterligare kliv framåt.

Kristina Hellqvist

kristina@iamcontent.se

Kristina Hellqvist

kristina@iamcontent.se

I Am Content - PR & Communication

I Am Content helps companies find their brand, their story and their true communication.
Content is king - I Am Content

Taggar:

Snabbfakta

Företag idag konkurrerar om att bli sedda. Hemsidan blir ett allt kraftfullare verktyg för att nå ut till kunder - både genom text och bild.