I Love Lund AB följdinvesterar i Life Finder AB

Report this content

I Love Lund gör en följdinvestering på en kvarts miljon kronor i portföljbolaget Life Finder AB. Bolaget utvecklar avancerade alarmsystem som ska rädda liv vid arbetsplatsolyckor, och har helt nyligen fått en viktig genombrottsorder.

I Life Finders pågående företrädesemission investerar I Love Lund 250 000 kronor, via teckning av 250 A-aktier á 1 000 kr / st. Med en pre-money värdering av 20 miljoner kr tar bolaget nu in upp till 2 miljoner kronor i denna investeringsrunda, i en kombination av emitterade A- och B-aktier.

I Love Lund AB har idag 2 239 aktier av utestående 20 100 aktier, dvs motsvarande 11,14% av kapitalet i bolaget och är således en av bolagets största ägare. Deltagandet i emissionen sker därmed något över pro-rata tilldelningen vilket indikerar vår starka tro på bolagets framtid.

Emissionskapitalet skall användas till sälj- och marknadsaktiviteter samt ökad leveranskapacitet. Vid måluppfyllelse förväntas detta i sin tur borga för en betydligt större A-runda, för snabb ytterligare uppskalning, och planeras genomföras redan första halvåret 2025.

Bakgrund och motiv

Life Finder AB utvecklar varningssystem med hjälp av loT-lösningar. Utrustningen bygger på att sensorer, utplacerade exempelvis på kroppen, upptäcker livshotande scenarier och skickar ut automatiska larm. Larmen, skickas när sensorerna mäter onormala parametrar, som t.ex fall, icke rörelse eller vatten, och kan användas för att lokalisera var personalen befinner sig. När dessa sensorer integreras i arbetarnas vardagliga säkerhetsrutiner kan olyckor och skador förhindras via snabba räddningsinsatser.

Life Finder har fått sin genombrottsorder från ett av de största rederierna i USA. ARC har tecknat en order med Life Finder om att göra en full installation på fartyget Patriot med ordervärde på ca 1,2 MSEK. Om leveransen blir som planerat kommer Life Finder göra fullständiga installationer av samtliga åtta stycken ARC fartyg under hösten/vintern. ARCs fartyg ägs av rederiet Wallenius Wilhelmsen som totalt äger närmare 125 fartyg.

Den strategiska planen framåt är att fokusera på affärer och att bygga upp ett säljteam för uppskalning av försäljningen. Break-even planeras att nås år 2026, då systemet beräknas vara installerat på cirka 50 - 100 fartyg. Eftersom stora rederier - som tillsammans äger över 1 000 st fartyg - redan har påvisat tydligt intresse för Life Finders produkter kommer bolaget ha ett fortsatt fokus på marin säkerhet.

Life Finder har funnits med I Love Lunds investeringsportfölj sedan 2019. Vår roll i ägarskaran har varit att stötta med råd och dåd vid behov och exponering och finansiering, men inte att vara ledande i den operativa verksamheten.

Investeringen ska ses som en del av den löpande förvaltningen för I Love Lund.