Minnet av bortgångna hedras på iPad

Report this content

I allhelgonatid hedrar människor över hela världen minnet av bortgångna närstående. Med ny teknologi kan vi lättare vårda minnena, var och när som helst. Den första globala kyrkogården på nätet, www.i-tomb.net lanseras nu på iPad, iPhone och IPod Touch.

I många delar av världen känns behovet av att hedra minnet av en bortgången närstående extra starkt i allhelgonatiden. Varje år i början av november beger sig människor till kyrkogården där deras närståendes gravar finns.

Med I-Tomb.net, den globala virtuella kyrkogården, kan denna tradition vidmakthållas även i de många fall då de närstående bor långt ifrån gravplatserna, tack vare att besöket kan göras via datorn eller en iPad.

Andelen personer som, i enlighet med förändringar i livsstilsmönster, föredrar kremering och spridning av askan i stället för kistbegravning ökar kontinuerligt. I dag kremeras cirka 70 % av de avlidna i Sverige. I Frankrike gjordes en undersökning år 2010 där 53 % av de tillfrågade uppgav att de önskade att bli kremerade efter sin död. Motsvarande siffra 1978 var 19%.

I-Tomb.net, den globala virtuella kyrkogården, gör det möjligt för efterlevande till de som valt att bli kremerade att få en virtuell, säker och värdig plats för att bevara minnet av personen och fortsätta sina traditioner för att hedra det.

Från gravsten till virtuell gravplats - digitaliseringen av minnesvården

Bibliotek, förvaltningar och privata företag går alla över till digitalisering av arkiv och kunskap; detta är en oåterkallelig process. Den är del i utvecklingen av människans kunskapsöverföring genom tiderna; från muntlig tradition, till ristningar i sten, boktryckarkonsten och nu den digitala epoken.

I-Postmortem, ett företag baserat i Palo Alto, uppfyller med I-Tomb ett grundläggande mänskligt behov. Tack vare digitaliseringen kan minnet av bortgångna personer bevaras, och familjemedlemmar dela med sig, på en värdig, säker och universal plats: Den globala virtuella kyrkogården.

Genom att skapa en I-tomb, en virtuell gravplats på I-tomb.net, för en bortgången anhörig, kan minnet över personen leva kvar från en generation till nästa, och det gör det möjligt för en obegränsad mängd människor att hedra och vårda gravplatsen.

www.i-tomb.net är konstruerad så att de virtuella gravplatserna kan byggas upp genom publicering av texter, bilder och filmer. Tack vare dessa hålls minnet vid liv under lång tid.

I likhet med traditionella besök på en kyrkogård, kan besökare på I-Tomb också tända ett ljus och lämna en blomma. Alla besökare på I-Tomb.net kan dessutom lämna en personlig hälsning i form av en videofilm, ett foto eller annat dokument.

Det finns ingen risk finns för påhittade eller oönskade inlägg, eftersom skaparen av I-tomb-platsen, som identifierar sig med hjälp av sitt kreditkort, är administratör och på så sätt den som accepterar det som läggs upp. Allt detta gör I-Tomb till ett unikt och oersättligt vittnesmål över ett liv.

Till redaktören:

Tre frågor till I-Postmortem

1. Varför skapade ni den globala virtuella kyrkogården?

I-Postmortems mission är att i digital form och på mycket lång sikt bevara minnet över bortgångna personer. Detta minne är ovärderligt, både för personens anhöriga och i ett historiskt perspektiv. Vi har därför skapat en neutral, universell och värdig andaktsplats för att hålla det vid liv under optimala förutsättningar.

www.i-tomb.net har skapats som besöks- och andaktsplats. En kyrkogård med virtuella I-Tomb-gravar, som fungerar efter samma regler som en vanlig kyrkogård. Det är således en webbplats utan reklam, med respekt för konfidentialitet men också med stora möjligheter, t.ex. för att publicera videofilmer.

2. Varför krävs det abonnemang när allt annat är gratis på Internet?

Mycket är gratis på Internet, men när en tjänst är gratis är det för att kunden själv är produkten som säljs. Alla gratistjänster för digital lagring är föga trovärdiga och av naturen icke hållbara på lång sikt.

Att i digital form bevara minnet av bortgångna personer, på ett pålitligt och beständigt sätt, är ett mycket viktigt uppdrag som innebär betydande investeringar gällande säkerhet, kapacitet och framför allt kontinuerlig omformatering i takt med den teknologiska utvecklingen.

Därför har I-Postmortem valt det schweiziska ledande datalagringsföretaget SAFE HOST som strategisk delägare. Den abonnemangsavgift som våra kunder betalar för att bevara minnet av sina närstående är den bästa garantin för att få bästa möjliga service under en mycket lång period.

Ingen kan förmodligen tänka sig att det skulle vara möjligt att ha en gravplats på en kyrkogård och en grav som vårdas utan att det skulle kosta någonting.

3. Vad är det som säger att I-Postmortem kommer att finnas flera år framåt i tiden?

Det faktum att det är kunden som betalar för den erbjudna tjänsten. I-Postmortem och den globala virtuella kyrkogården har skapats och finansierats av företagsledare på hög nivå med långsiktiga mål och efter samma modell som försäkringsbolag. Bevaring av digitala minnen är bara möjligt om man utgår ifrån säkerhet och långsiktighet.

Konceptet med I-tomb, den virtuella gravplatsen, kommer säkert att ta en viss tid att sprida till gemene man, men det följer en naturlig utveckling.

I-Memorial: att själv och på ett säkert sätt kunna förbereda vilket avtryck man vill lämna efter sig.

www.i-memorial.com, den andra tjänsten i I-Postmortems utbud, möjliggör för användaren att förbereda sitt testamente och förmedla historien om sitt liv till framtida generationer, med hjälp av text, foto och video. Det går även att förbereda meddelanden som lämnas efter bortgången, och efterlämna sina sista önskningar till sina närmaste. Användaren kan också själv organisera sin begravning, ge tillgång till sin digitala tillvaro (e-postkonton, sociala nätverk osv), förmedla viktig information och dokument, t.ex. personliga bankkoder och försäkringsbrev.

Mediekontakt: Sandra Pernes - Mobil (USA) +1-650-289-8816 (efter kl 17.00 p g a tidsskillnaden) - sandra.pernes@i-postmortem.com

Cecilia Wikström, Comvision, +46 70 608 09 78 - cecilia@comvision.se

Om I-Postmortem

I-Postmortem Ltd. är grundat i Delaware, USA. Huvudkontoret ligger i Palo Alto, Californien. Företaget är privatfinansierat och grundat av Jacques Mechelany, med tidigare erfarenhet från ledande positioner inom bank- och finansvärlden. Företaget ska uteslutande utveckla och driva webbapplikationer med syfte att förändra det sätt på vilket människor hanterar döden. Affärsmodellen liknar den som telecomoperatörer och försäkringsbolag tillämpar genom att kapitalet som krävs för att säkerställa företagets tjänster byggs upp på förhand. Företagets långsiktiga hållbarhet garanteras genom genuint sunda finanser. Ledningen består av personer med lång erfarenhet inom finans, industri, marknadsföring och IT. Strategisk partner är SAFE HOST SA, ett schweiziskt datalagringsföretag med högsta säkerhet.

Läs mer på: www.i-postmortem.com - www.i-tomb.net - www.i-memorial.com - www.safehost.ch

I-Postmortem CEO: Jacques Mechelany

Taggar: