I-Tech AB (publ) Bokslutskommuniké 2019

Sammanfattning av perioden

”Bästa året hitills för I-Tech”

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 14 584 (10 870) TSEK vilket motsvarar en omsättningsökning med 34 (52) %. Rörelseresultatet uppgick till -915 (-2 882) TSEK.
  • Nettoomsättningen för helåret 2019 uppgick till 45 574 (28 947) TSEK vilket motsvarar en omsättningsökning med 57 (62) %. Rörelseresultatet uppgick till -7 019 (-13 625) TSEK.

Januari till December 2019

• I-Tech erhöll sin enskilt största order hittills, från Chugoku Marine Paints, med ett värde om 57 MSEK.
  • Cambrex sålde hela sitt innehav i I-Tech, ca 16%. Länsförsäkringar, Handelsbanken och Fjärde AP fonden är nya större institutionella investerare i ägarlistan.
  • I-Tech förstärkte organisationen genom rekrytering av Markus Hoffmann som ny Teknisk Chef.
  • Chugoku Marine Paints lanserade sin åttonde Selektope®-baserade produkt.
  • Swedbank Robur Teknik och Microcap fonderna har ökat sitt ägande i I-Tech efter att ha köpt huvuddelen av de 850 000 aktier som I-Techs näst största ägare, Almi Invest, sålde under april.
  • Team Tankers International väljer efter omfattande utvärdering Selektope®-baserad färg till ytterligare fartyg i sin flotta.

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Finansiellt sammandrag

Alla belopp i TSEK 2019 okt-dec 2018 okt-dec 2019 jan-dec 2018 jan-dec
Nettoomsättning 14 584 10 870 45 574 28 947
Rörelseresultat -915 -2 882 -7 019 -13 625
Rörelseresultat före avskrivningar 1 145 -824 1 220 -6 392
Resultat efter skatt 14 353 -2 994 8 427 -13 737
Rörelsens kassaflöde -663 -764 -4 763 -11 945
Eget kapital vid periodens slut 111 408 102 981 111 408 102 981
Likvida medel vid periodens slut 38 940 46 538 38 940 46 538

VD ord

Med stolthet konstaterar jag att vi under 2019 uppvisar ett positivt EBITDA under de tre sista kvartalen och därmed även för helåret, samt att vi för femte kvartalet i rad redovisar en ökande omsättning. Vi ligger därmed i linje med och till och med något före, de utfästelser kring lönsamhet och tillväxt som vi gjorde i samband med vår börsintroduktion.

De huvudsakliga skälen till den positiva utvecklingen är ökad omsättning, 14 584 TSEK i kvartal 4 jämfört med 10 870 TSEK motsvarande kvartal föregående år samt att vi under kvartalet förbättrat bruttomarginalen till 48% (44%). Den ökande omsättningen hänger samman med ökad försäljning till Chugoku Marine Paints (CMP) och till kunder som befinner sig i verifieringsfasen.

Vi har under 2019 tagit stora kliv mot att bli en etablerad och betrodd innovatör inom den marina färgbranschen. Vi kan leverera något till branschen som ingen annan kan och som ger mycket stora miljömässiga och kostnadsmässiga fördelar. Den marina sektorn står för 2,6 % av de globala CO2- utsläppen och skulle hela branschen använda den bästa tillgängliga teknologin för att hindra påväxt på skrov, skulle dess totala utsläpp kunna minska med 100 miljoner ton CO2 årligen och samtidigt bidra till besparingar på cirka 20 miljarder USD. Att vi i ljuset av det levererar en tillväxt i linje med kommunicerade målsättningar för 2019 på 57% (62%) är föga förvånande.

Det finns en stark drivkraft i industrin för att säkerställa en högre och  mer  pålitlig  prestanda  vid nybyggnationsfasen. Den kraften driver fram nya produkter och därmed nya kunder för I-Tech. Vid utgången av 2019 konstaterades att tre stora globala och icke tillkännagivna aktörer befinner sig i verifieringsfasen av Selektope®-baserade produkter med pågående test-program på fartyg. Samtidigt har CMP kommit så långt att det finns en betydande affär även på underhållsmarknaden. CMP kan t. ex. erbjuda en Selektope®-produkt med mer än 90% lägre läckage av biocider och där referensfartyg uppvisar lägre motstånd genom vattnet än de systerbåtar som också använder andra premium-teknologier. Den iakttagna prestandaförbättringen innebär enligt redaren i fråga en årlig besparing mer än 1 100 ton C02 till ett värde om 200 000 USD. Intresset för produkten har ökat markant och CMP kommunicerade redan under  september  månad att fler än 200 fartyg behandlats med just den produkten, SeaFloNeo CF Premium. Även om det motsvarar en blygsam andel av de mer än 15 000 dockningar som görs årligen inom industrin är det likväl ett mycket gott bevis för det förtroende som produkten har hos slutanvändarna och den potential som finns för vår produkt.

Nu väntar ett nytt spännande år i I-Techs utveckling. Ett år då bränslepriser för en stor del av flottan har ökat markant i samband med att nya globala begränsningar av svavelutsläppen infördes. Med nya och högre bränslepriser på plats kommer kunderna att se en än större potential i vår produkt både gällande miljöpåverkan och kostnadsbesparingar. Den stora order som vi tagit för leverans under 2020 och som vi sedan tidigare kommunicerat är  ett tydligt bevis för detta. Jag är också övertygad om att ytterligare regleringar kring tex spridning av invasiva och främmande arter kommer att bidra till att öka marknadsandelen för premiumprodukter som Selektope®-baserade färger markant. Vår ingrediensteknologi ligger mycket långt   framme i utvecklingen och har väckt intresse hos alla stora aktörer. Det är inga överord att sammanfatta förutsättningarna för en fortsatt positiv utveckling under 2020 som goda.

Philip Chaabane, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Philip Chaabane, VD
M: 073-910 37 08
E: philip.chaabane@i-tech.se

Om I-Tech AB (publ)

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.

Om Selektope®

Genom Selektope® introduceras för första gången en farmakologisk metod i bekämpandet av hård påväxt. Genom att tillfälligt stimulera oktopamin receptorn, aktiveras havstulpanlarvens simreflex och hålls därigenom borta från skrovet. Denna banbrytande upptäckt innebär en oöverträffad motståndskraft vid väldigt låga koncentrationer och inom gränserna för en rigorös riskutvärdering. Selektope® är en organisk, icke-metallisk, substans med bevisad verkningsgrad vid en koncentration om 0,1 viktprocent. För ytterligare information se: www.selektope.com.

Denna information är sådan som I-Tech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2020, kl. 08:00 CET.

Taggar: