I-Tech AB (publ) Bokslutskommuniké 2021

I-Tech AB (publ) (ticker ITECH) publicerar härmed sin bokslutskommuniké 2021. Klicka här den 23:e februari kl. 10.30 för att följa webcasten.

Klicka här för att gå direkt till I-Techs Finansiella Rapporter

Sammanfattning av perioden

” Stark utveckling av kundbasen bidrar till förbättrat resultat ”

• Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 11 813 (11 188) TSEK vilket motsvarar en omsättningsökning med 6 (-23) %. Rörelseresultatet uppgick till -2 386 (-3 507) TSEK.

• Nettoomsättningen för helåret 2021 uppgick till 52 901 (52 819) TSEK vilket motsvarar en om- sättningsökning med 0 (16) %. Rörelseresultatet uppgick till -4 683 (-5 167) TSEK.

Januari till december 2021

• Chugoku Marine Paints utökade sin portfolio med tre nya antifoulingfärger innehållande Selek- tope® i Japan, Sea Premier 3000 PLUS 1, 2000 PLUS och 033 Seajet Premium.

• Chugoku Marine Paints lanserade ytterligare en global antifoulingfärg innehållande Selektope®, SEAFLO NEO M1 PLUS.

• I-Tech erhöll en order från Chugoku Marine Paints på 53 MSEK.

• I-Tech presenterade sin kommuniké från årsstämman. Vid stämman beslutades om ett teck- ningsoptionsprogram för ledning och övriga anställda. Programmet är implementerat och tecknades till 93%

• I-Tech har inlett samarbete kring produktutveckling med IFF Microbial Control.

• Inga väsentliga händelser har rapporterats efter periodens utgång.

Finansiellt sammandrag

Alla belopp i TSEK 2021okt-dec 2020okt-dec 2021jan-dec 2020jan-dec
Nettoomsättning 11 813 11 188 52 901 52 819
Rörelseresultat -2 386 -3 507 -4 683 -5 167
Rörelseresultat före avskrivningar -402 -718 3 234 3 600
Resultat efter skatt -1 607 -3 119 -2 648 -4 806
Rörelsens kassaflöde 5 259 -1 785 -1 698 5 388
Eget kapital vid periodens slut 104 938 106 602 104 938 106 602
Likvida medel vid periodens slut 35 009 40 981 35 009 40 981

VD ord

Under 2021 har I-Tech stärkt sin position och ökat förutsättningarna för en mer betydande omsättningstillväxt. Kundbasen har ökat ytterligare och resultatet har förbättrats trots ett år med relativt höga kostnader och marginell omsättningstillväxt.

Under fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 6 (-23) % och uppgick till 11 813 (11 188) TSEK vilket bidrar till en positiv utveckling under andra halvåret 2021. Nettoomsättningen uppgick till 52 901 (52 819) TSEK på helårsbasis vilket, med liten marginal, är den högsta nivån hittills i bolagets historia. Glädjande nog fortsätter  resultatet att förbättras på helårsbasis trots marginell försäljningstillväxt och uppgick till – 4 683 (-5 167) TSEK. För det avslutande kvartalet noteras ett rörelseresultat om -2 386 (-3 507) TSEK.

EBITDA resultatet visade på en ihållande trend med svarta siffror på helårsbasis, 3 234 (3 600) TSEK medan kassaflödet tyngs av återbetalning av lån och ökat rörelsekapital även om sista kvartalet visar stark positiv påverkan framförallt genom nyttjande av tidigare förskottsbetalningar. Tack vare en stabil kassa har vi lyckats säkra leveransförmågan under pandemin och investerat enligt plan för framtida möjligheter.

2021 tangerar och överträffar föregående år på flera områden. Kundbasen växte, resultatet och bruttomarginalen förbättrades och bolaget stärktes med nya rekryteringar under inledningen av året. Borträknat vår alltjämt dominerande kund, Chugoku Marine Paints (CMP) fördubblades övriga kunders andel och uppgick till drygt 26 (13) %. Därutöver förbättrades också bruttomarginalen som steg 4% till 52% under ett år när priser ökat på både transport och råvaror.

Som tidigare nämnts kommer incitamenten att investera i effektivitetshöjande åtgärder hos redare och operatörer öka kraftigt från och med 2023. Införandet av olika index synliggör situationen, fartyg för fartyg, vilket skapar påtryckningar i flera led. Det inkluderar charterbolag, finansinstitut och inte minst från beställaren av frakttjänster. Ett mindre CO2 utsläpp innebär också lägre driftskostnader vilket torde skapa utmärkta drivkrafter i en miljö med höga energipriser.

Majoriteten av de dominerande färgbolagen i världen använder nu Selektope® som ett led i en långsiktig utrullningsplan eller inom ramen för etablerade lanseringar. De allra flesta fokuserar på nybyggnationsmarknaden som under senaste åren erfarit stora negativa rörelser i samband med pandemin men som nu indikerar en stark marknad med start 2023 och framåt. En tydlig signal är t.ex. att kontrakten på nya fartyg världen över under 2021 ökade med 77% (dödviktston) relativt föregående år.

I-Techs produkt Selektope® har fortsatt en mycket stark strategisk relevans hos CMP som erbjuder färg med Selektope® både på underhålls- och nybyggnationsmarknaden. CMP, som alltjämt står för en dominerande del av omsättningen, lanserade tidigare under året nya produkter både regionalt i Japan men också globalt vilket ger en tilltro om ökande volymer inom alla applikationsområden över tid.

Höga materialpriser utgör en utmaning för i stort sett alla aktörer i branschen som nu jobbar intensivt med att hitta en balans i det. Antifoulingprodukter dras med vilket riskerar påverka affären kortsiktigt inom nybyggnationsmarknaden. Däremot visar nya referens-case på imponerande prestanda över en fem års period vilket agerar motvikt, inte minst på underhållsmarknaden. Den långsiktiga bilden med högre kontraktsnivåer på nybyggnationsvarv, större produktutbud, flera kunder och starka incitament att sänka utsläppen både mot hav och luft ligger fast och ingjuter optimism.

Philip Chaabane, CEO

E: philip.chaabane@i-tech.se

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.

Denna information är sådan som I-Tech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-23 08:00 CET.