I-Tech erhåller sin hittills största order uppgående till 57 miljoner kronor från Chugoku Marine Paints

7 augusti, 2019 - I-Tech AB (publ) (ticker: ITECH) har erhållit en order uppgående till 57 Mkr på Selektope® från Chugoku Marine Paints (CMP).

Ordern bekräftar den ökande efterfrågan av CMPs Selektope®-baserade antifoulingprodukter. I-Techs leveranser inom ramen för den nya ordern sker till alla större marknader inom den globala shipping industrin för både nybyggnation av fartyg och för periodiskt underhåll. Ordern förväntas levereras i sin helhet under 2020.

Sedan introduktionen 2016 har efterfrågan på CMP´s produkter för oceangående fartyg som innehåller Selektope® - SEAFLO NEO CF PREMIUM och SEA GRANDPRIX 880HS Plus – ökat avsevärt.

Nyligen lanserade CMP den åttonde antifoulingprodukten som innehåller Selektope® - SEA PREMIER 3000 PLUS. Denna produkt är inledningsvis avsedd för kustgående fartyg på CMPs inhemska japanska marknad.

”CMP har kontinuerligt utökat integrationen av Selektope® i sina produkter och hittat flera framgångsrika kombinationer med sin egen teknologi. Resultaten har genom åren talat sitt eget språk vilket vi är oerhört nöjda med att se omsättas i en för I-Tech rekordstor order, kommenterar Philip Chaabane, VD för I-Tech AB.

M: +46 073-910 37 08
E:
philip.chaabane@i-tech.se

Denna information är sådan information som I-Tech AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 augusti 2019 kl. 13:00 CET.

Om I-Tech AB (PUBL)

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se.

www.i-tech.se.

Genom Selektope® introduceras för första gången en farmakologisk metod i bekämpandet av hård påväxt. Genom att tillfälligt stimulera oktopamin receptorn, aktiveras havstulpanlarvens simreflex och hålls därigenom borta från skrovet. Denna banbrytande upptäckt innebär en oöverträffad motståndskraft vid väldigt låga koncentrationer och inom gränserna för en rigorös riskutvärdering. Selektope® är en organisk, icke-metallisk, substans med bevisad verkningsgrad vid en koncentration om 0,1 viktprocent.

www.selektope.com