I-Tech ingår samarbete mot fritidsbåtsmarknaden i USA

I-Tech AB (Publ) (ticker:ITECH) har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med Pettit Marine Paints, en ledande leverantör av högpresterande antifoulingprodukter mot nord-, central- och syd-amerikanska marknaden. Inom ramen för samarbetet kommer parterna gemensamt utveckla en serie antifoulingprodukter för fritidsbåtssidan som inkluderar I-Techs aktiva och repellerande substans Selektope®.

Parterna investerar gemensamt mot ett regulatoriskt godkännande hos den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA (US Environmental Protection Agency) samt inom produktutveckling. Avtalet innebär en i tiden begränsad exklusiv rätt att använda Selektope® inom fritidsbåtsmarknaden i USA.

Scott Townsend, President på Pettit Marine Paints säger: “På Pettit tror vi att vi alla spelar en viktig roll för att säkerställa att framtida generationer kan fortsätta uppskatta båtlivet och bevara den marina miljön. Selektope® är en innovativ aktiv substans som driver industrin mot ett mer hållbart fotavtryck. Vi är glada att samarbeta med I-Tech eftersom båda företagen investerar i innovation och minskad miljöpåverkan.”

Philip Chaabane, VD på I-Tech AB säger: “Samarbetsavtalet  representerar ett viktigt steg för I-Tech i att expandera vår verksamhet till USA och introducera vår teknik till den största marknaden för fritidsbåtar i världen med en årlig försäljning på cirka 200 miljoner USD. Vi är stolta över denna gemensamma satsning tillsammans med Pettit Marine Paints, ett av de största företagen på den amerikanska marknaden för antifouling för fritidsbåtar och som har en tydlig ambition att investera i och att öka sin marknadsandel både i USA och i de omgivande områdena.”

Philip Chaabane, CEO
M: +46 073-910 37 08
E:
philip.chaabane@i-tech.se

Denna information är sådan information som I-Tech AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 december 2020 kl. 14:00 CET.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.