I-Techs valberedning utsedd

Vid årsstämman den 9 maj 2019 beslutades att valberedningen inför kommande årsstämmor ska bestå av ledamöter utsedda av de fyra största aktieägarna per den 30 september varje år. Till ordförande i valberedningen ska utses den ledamot som är utsedd av den röstmässigt störste aktieägaren.

Valberedningens huvudsyfte och ansvar är att lämna förslag avseende antal styrelseledamöter som ska väljas av stämman, styrelsearvode, ordförande och övriga ledamöter i styrelsen, ordförande på bolagsstämma, val av revisorer och revisorsarvoden samt principer för valberedningen till årsstämman 2020.

Processen med att tillfråga aktieägare om de önskar utse en ledamot av valberedningen har nu avslutats. Inför årsstämman 2020 består valberedningen av Tomas Tedgren som är utsedd av I-Techs största aktieägare Pomona-gruppen AB, Evert Carlsson utsedd av Swedbank Robur Fonder, Johannes Wingborg utsedd av Länsförsäkringar Fondförvaltning samt Anna Sundberg utsedd av Handelsbanken Fonder, då ALMI som tredje största ägare avstått från att utse en ledamot. Evert Carlsson är utsedd till valberedningens ordförande.

För att valberedningen ska ha möjlighet att överväga inkomna förslag med tillräcklig omsorg, bör förslag lämnas in senast den 6e mars 2020. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2020 samt på bolagets hemsida.

Aktieägarna i I-Tech AB uppmanas att skicka förslag till valberedningen via e-post till info@i-tech.se eller via post till I-Tech AB, Att Valberedningen, Pepparedsleden 1, 431 53 Mölndal.

I-Tech ABs årsstämma 2020 kommer att äga rum den 7e maj 2020 i Astra Zenecas lokaler, Pepparedsleden 1, i Mölndal.

För mer information kontakta:

Philip Chaabane, VD och IR ansvarig, philip.chaabane@i-tech.se, +46 739 103 708

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.