Leveranser enligt tidigare kommunicerad order senareläggs på grund av COVID-19

Leveranserna för den order på 57 MSEK till Chugoku Marine Paints som I-Tech kommunicerade i augusti förra året kommer delvis att senareläggas på grund av den rådande pandemin. Senareläggningen får en negativ påverkan på I-Techs försäljning under 2020 med cirka 12 MSEK.

Enligt vad som tidigare kommunicerats skulle ordern ha levererats i sin helhet under 2020 men delar av ordern kommer nu istället att levereras under första halvåret 2021. Orsaken till senareläggningen är den osäkerhet som den pågående pandemin skapat och som fått Chugoku Marine Paints att se över sin lagersituation. För att undvika att bygga ett för stort lager har bolaget nu meddelat I-Tech att de vill senarelägga delar av leveranserna till det första halvåret 2021. Senareläggningen får negativ påverkan på I-Techs försäljning under 2020 med cirka 12 MSEK.

”Behovet av effektiva och miljömässigt hållbara bottenfärger består men som vi kommunicerade i vår rapport för det andra kvartalet i år, har den ekonomiska osäkerhet som pandemin skapat gjort slutkunderna mer försiktiga när det gäller investeringar.

E: philip.chaabane@i-tech.se

Denna information är sådan information som I-Tech AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 september 2020 kl. 15:00 CET.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.