i3 skriver avtal för set-top boxar med TransACT

Report this content

i3 skriver avtal för set-top boxar med TransACT Australiensiska bredbandsoperatören TransACT Communications installerar i3 micro technologys set-top box, Mood(TM)Box, i sitt höghastighetsnät. Australiensiska bredbandsoperatören TransACT Communications och svenska i3 micro technology, som utvecklar och marknadsför IP-produkter för TV och video streaming samt telefoniprodukter för IP-baserade nätverk, har skrivit avtal om leverans av i3s prisbelönta set-top box, Mood(TM) Box, för installation i TransACTs bredbandsnät. Affären är värd mer än 2,5 miljoner USD under perioden 2002/2003, med option för liknande volymer från 2004 och framåt. Installationerna påbörjas i december 2002. Mood Box är en ny typ av set-top box designad för att passa in i olika slags miljöer, såväl i privata hem som i hotellrum och kommersiella lokaler. Med Mood Box kan operatörer erbjuda slutkunderna IP-TV, video- on-demand, pay-per-view, Internetsurfning och e-mail m.m. Mood Box är en del av Mood(TM) (Media options on demand), en familj av bredbandsprodukter bestående av set-top boxar, olika typer av servrar för video streaming och ett management system. I augusti 2002 tilldelades i3 utmärkelsen Utmärkt Svensk Form för Mood Box. TransACT Communications bildades i början av 2000 av energibolaget ACTEW. Företaget bygger ett fiberoptiskt och kopparbaserat nätverk för höghastighetstrafik av data (upp till 52 Mbps), digital TV, video-on- demand samt telefoni i hela den region som kallas Australian Capital Territory (ACT). TransACT har en uttalad "öppet nät" filosofi, vilket innebär att de möjliggör för andra företag att använda TransACTs nät för att erbjuda tjänster till slutkunder. TransACT avser att till slutet av 2003 koppla upp 100 000 privata hem and 14 000 företag i ACT-regionen. i3s Mood Box kommer att användas för att erbjuda IP-TV och video-on- demand till TransACTs kunder. - Michael Del Gigante, VD på TransACT Communications, säger att man valt i3:s lösning efter en noggrann utvärdering av flera olika alternativ. Han säger att TransACT blev imponerade av i3:s kompetens och företagets vilja och förmåga att hantera TransACTs behov av framtida tjänster. - Vi är också imponerade av TransACT och hur professionella de varit att etablera en fungerande verksamhet i Australien, säger Hans Holmberg, VD på i3 micro technology. För i3 är detta en mycket viktig affär. Det är en stor affär för Mood på privatmarknaden och avtalets storlek gör det viktigt för oss även finansiellt. Affären med TransACT visar på våra produkters höga tekniska nivå samt i3s förmåga att konkurrera på den internationella marknaden. Om TransACT Communications TransACT Capital Communications är baserat i Canberra A.C.T. Företaget bygger ett Fibre-to-the-curb nät som når samtliga hem och företag Canberra. TransACT erbjuder avancerade telefoni samt bredbandstjänster som Video-on-Demand, digital TV, fast bredbandsuppkoppling till ISP:er etc. Bland ägarna finns ACTEW Corporation Limited, Marconi Corporation plc, Australian Capital Ventures Limited och Commonwealth Bank of Australia. I augusti 2002 tillldelades TransACT utmärkelsen "Broadband Retail Carrier of the Year". Se vidare: http://www.transact.com.au Om i3 micro technology: i3 micro technology bildades 1997 och är ett svenskt företag med huvudkontor i Kista. i3 utvecklar och marknadsför produkter och helhetslösningar för distribution av TV, video och telefoni över IP-nät. I augusti 2002 fick i3 en genombrottsorder från amerikanska General Dynamics Interactive, avseende leverans av Mood Box för installation på hotellrum världen över. Bland ägarna finns Servisen Private Equity Fund I & II och Investment AB Spiltan. Se vidare: www.i3micro.com För mer information, vänligen kontakta: TransACT Communications Geoff Harris, Corporate Communications Manager Tel: +61 -2 6229 8101 e-mail: geoff.harris@transact.com.au i3 micro technology Jonas Dahllöf, Marknadschef Tel: +46-8-506 388 00 e-mail: jonas.dahllof@i3micro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/11/20021010BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/11/20021010BIT01060/wkr0002.pdf