i3 lanserar nya IP-telefoniprodukter för företag och hushåll

Report this content

i3 lanserar nya IP-telefoniprodukter för företag och hushåll Produktfamiljen VoodTM breddas med fyra nya produkter för att nå nya kundsegment. · En ny Vood användarbox med två telefoniportar för företag och hushåll som redan investerat i en separat Ethernet-switch. · Två nya Vood-boxar med inbyggd Ethernet-switch, vilket ger bredbandsoperatörer nya unika möjligheter att kostnadseffektivt erbjuda samtidig telefoni, Internet och IP-TV över bredband med hög kvalitet. · En Vood-box med endast en telefoniport för enmanshushåll, med attraktivt pris även för operatörer av billig komplementtelefoni över Internet. · Funktionaliteten på samtliga boxar utökas med telefonitjänster, såsom nummerpresentation och vidarekoppling. · Smalbandiga talkodare införs vilket medger flera samtidiga telefonsamtal och samtidig Internet-användning även på nätverk med låg bandbredd. · Signaleringsprotokollen SIP och MGCP införs som valmöjlighet. · Det svenska datakomföretaget i3 micro technology lanserade i juni 2001 en helhetslösning för IP-telefoni, Voodtm. Produktfamiljen Vood består av en "användarbox" (Vood Residential Gateway, VRGTM122), en "växelfunktion" (Vood Call Control Server), Vood Gateway och operatörens "administrationscentral" (Vood Operation and Maintenance Center) som ger operatörer nya möjligheter att enkelt och kostnadseffektivt erbjuda IP- telefoni. Vood utgör en komplett produktfamilj samtidigt som alla produkter är baserad på öppna standarder och är kompatibla mot andra VoIP system. Vood har flera egenskaper som var unika inom IP-telefoni vid lanseringen, bl.a. hög talkvalitet, tillgång till två telefonnummer och samtidig Internet-uppkoppling samt möjlighet att använda befintliga analoga telefoner och faxar. Operatören kan uppnå hög kostnadseffektivitet bl.a. genom att installation, konfiguration och driftsättning hos användaren sker automatiskt samt att mjukvaran kan uppdateras på distans. Breddat produktutbud lanseras på CeBIT På CeBIT-mässan i Hannover den 13-20 mars 2002 lanserar i3 nya Vood- produkter. Utöver den befintliga VRG 122 breddas produktsortimentet med VTA112, VTA111, VRG142 samt VRG242, avsedda för speciella användargrupper med specifika behov. VTA112: Vood Terminal Adaptor 112 (VTA112) är avsedd för hushåll och företag. Den har två telefonlinjer, vilket ger möjlighet att ansluta faxar och telefoner. VTA112 är avsedd för användare som redan har extern Ethernet- switch. VTA111: Med denna mycket prisvärda VTA vänder sig i3 till enmanshushåll med behov av endast en telefonlinje. Pga det förmånliga priset är denna box även intressant för operatörssegmentet ITSP (Internet Telephony Service Providers) som erbjuder telefoni över Internet. De har tidigare varit hänvisade till PC-baserade lösningar för att få tillräckligt kostnadseffektiva lösningar. VRG142: Denna unika produkt med inbyggd 4-ports 10/100 Ethernet-switch, ger bredbandsoperatörer helt nya möjligheter att kostnadseffektivt och med hög kvalitet erbjuda samtidig telefoni, Internet och IP-TV över bredband med hög kvalitet. VRG 142 har elektrisk Ethernet-anslutning mot bredbandsnätet samt två linjer för analoga telefoner och faxar. Den inbyggda switchen har stöd för funktioner som normalt bara finns på betydligt dyrare produkter. Switchen har t ex stöd för VLAN, Quality of Service och kan fjärrmanövreras från operatörens driftcentral. VRG242: Avsedd för bredbandsoperatörer som bygger fiber-to-the-home nät. VRG142 har en optisk anslutning för att ersätta den annars separata fibertermineringen. Produkten ger operatörer nya möjligheter att bygga en kostnadseffektiv helhetslösning för att över fiber erbjuda samtidig telefoni, Internet och IP-TV till hög kvalitet. Dessutom lanserar i3 Vood Endpoint Manager, en ny lösning som ger operatörer möjlighet att styra VRG/VTA:er från en central punkt i nätet, med funktioner såsom Optimized Plug&Play och Remote Upgrade. "Alla dessa lanseringar är en del av breddning av produktfamiljen Vood. Produkterna riktar sig till nya kundsegment, såväl småföretag som söker effektiva lösningar med hög kvalitet, som operatörer av lågpristelefoni över Internet. Nu har vi verkligen en komplett produktfamilj inom IP- telefoni", säger i3:s VD Hans Holmberg. Nya tjänster i samtliga boxar Funktionaliteten i samtliga i3:s Vood-boxar utökas successivt med nya telefonitjänster (Supplementary Services). På Cebit lanseras nummerpresentation (Caller ID) och vidarekoppling (Call Forwarding), med samma användarhantering som i traditionell telefoni. Inom kort kommer tjänsterna samtal väntar (Call Waiting/ Call Hold/Call Park and Pickup) och överflyttning (Call Transfer) att lanseras. Dessutom lanseras ett webbgränssnitt vilket ger användaren möjligheten att styra dessa telefonitjänster via PC:n. Smalbandiga talkodare Samtliga Vood-produkter kan även fås med smalbandig talkodare som valmöjlighet, t.ex G.723.1, för nät med krav på låg bandbredd. Därmed kan bredbandsoperatören erbjuda abonnemang med samtidiga telefonsamtal och samtidig Internet-användning även på nät med begränsad bandbredd, som t ex dagens ADSL-tjänster. Detta är också viktigt för operatörer av Internetbaserad telefoni, ITSP:er, där majoriteten av kunderna idag använder uppringda modem. Signaleringsprotokoll Vood stödjer H.323 i sitt grundutförande. Nu införs signaleringsprotokollen SIP och MGCP som valmöjlighet i VRG- och VTA- produkterna. "Vi lägger till ny funktionalitet och nya valmöjligheter som tillför betydande mervärden i Vood-produkterna. Webbgränssnittet ger möjligheter som bara kan skapas genom integration av dator och telefoni. Vi kommer att kontinuerligt vidareutveckla dessa lösning och lansera nya innovativa tjänster", säger Hans Holmberg. För ytterligare information kontakta: i3 micro technology Jonas Dahllöf, Marknadschef Tel: +46-8-506 388 00 e-mail: jonas.dahllof@i3micro.com Om i3 micro technology: i3 micro technology bildades 1997 och är ett svenskt företag med huvudkontor i Kista. i3 utvecklar och marknadsför produkter och helhetslösningar för distribution av TV, video och telefoni över IP-nät. Bland ägarna finns Servisen Private Equity Fund I & II, Investment AB Spiltan och Catella. För ytterligare information om i3, se www.i3micro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00720/wkr0002.pdf