i3 lanserar två nya Mood(-moduler som ger unika möjligheter

Report this content

i3 lanserar två nya Mood-moduler som ger unika möjligheter · Hotellkedjor m.fl. kan enkelt och billigt komponera egna TV- kanaler · Video on Demand-lösning med stor individuell frihet för användarna · Det svenska datakomföretaget i3 micro technology kompletterar den framgångsrika produktserien Mood med två nya moduler som lanseras på den pågående Networks Telecom-mässan i Stockholm. Mood Pegasus är en streaming server för digital-TV och Mood Unicorn är en Video on Demand- server. Tack vare hög kostnadseffektivitet, stor skalbarhet och hög användarvänlighet öppnar dessa bägge moduler nya möjligheter för operatörer av alla storlekar. Till exempel kan små operatörer - som hotellkedjor och bostadsrättsföreningar - skapa egna TV-kanaler med streaming-lösningen och slutanvändaren av Video-on Demand-lösningen får samma funktionalitet som med en egen videobandspelare. i3 micro technology är ett snabbväxande datakomföretag som tillhandahåller helhetslösningar för distribution och mottagning av digital TV, video, telefoni och musik, samt för säker överföring och kryptering i datorer och nätverk. Företaget utvecklar lösningar som ger operatörer möjlighet att erbjuda sina användare avancerade kommunikationstjänster till en rimlig kostnad. Slutkunden får full funktionalitet i de nya IP-baserade tjänsterna med bibehållet beteende och befintlig utrustning. I november 2000 lanserades Mood (Media options on demand), med vilken bredbandsoperatörer kan erbjuda hushåll möjligheten att använda den vanliga TV-apparaten för att ta del av det nya tjänsteutbudet via bredbandsnätet. Mood är en helhetslösning som ger slutkunderna en multimediabox med unik funktionalitet och snygg design till en rimlig kostnad, samtidigt som operatörerna flexibelt och kostnadseffektivt kan administrera och utveckla tjänsterna på Mood:s serverplattform. Denna klarar dessutom en kraftig användartillväxt, och medger förändringar och tillägg i tjänstepaket på distans. Med Mood Pegasus Streaming Server och Mood Unicorn VoD Server förstärks Mood-lösningen ytterligare. Det är mycket glädjande att vi nu kan ta ytterligare ett steg i att förverkliga visionerna om ett interaktivt mediasamhälle med stor individuell valfrihet. Förutom att våra produkter verkligen infriar de tekniska visionerna, så är de mycket kostnadseffektiva både för operatören och slutanvändarna. Därmed gör vi det ekonomiskt attraktivt att förverkliga visioner som tidigare känts avlägsna för många, säger Tomas Landeström, vd för i3 micro technology. - Med Mood Pegasus gör vi det möjligt för helt nya aktörer att erbjuda skräddarsydda TV-kanaler. Mood Unicorn är den första svenska Video-On- Demand-servern som gör det möjligt att hantera ett mycket stort antal användare som tittar på individuellt valda filmer på individuellt valda tider. Slutanvändaren får samma möjligheter som med en egen videobandspelare, de kan till exempel stoppa filmen eller spola framåt och bakåt. Bägge produkterna erbjuds dessutom till ett sådant pris att det snabbt går att få lönsamhet i en TV- eller Video on Demand-tjänst, fortsätter Tomas Landeström. För ytterligare information kontakta: i3 micro technology Tel: +46-8-506 388 00 Tomas Landeström, VD e-mail: tomas.landestrom@i3micro.com Jonas Dahllöf, Marknadschef e-mail: jonas.dahllof@i3micro.com Om i3 micro technology: i3 är ett svenskt företag som bildades 1997. i3 micro technology utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och helhetslösningar för distribution och mottagning av digital TV, video, telefoni och musik, samt för säker överföring och kryptering i datorer och nätverk. Genom DSP Systems tillhandahåller företaget även konsultation inom digital signalbehandling. Företaget ägs, förutom av bolagets grundare, av Servisen Private Equity Fund, Investment AB Spiltan, Catella samt ett antal privata investerare, bl.a. Lars Berg och Lennart Grabe. För ytterligare information om i3, se www.i3micro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00390/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00390/bit0002.pdf