i3 visar vägen mot integrerad telefoni och TV

Report this content

i3 visar vägen mot integrerad telefoni och TV · Nya tjänster för integration av VoIP och IP-TV · Samtliga tjänster, t.ex. telefonbok och telefonsvarare, kan styras från TV:n · Nummer och namn på inkommande samtal visas på TV:n · Vem i familjen som samtalet är till visas på TV:n I3 micro technology fortsätter att lansera lösningar som för utvecklingen inom multimedia framåt. Med hög kostnadseffektivitet för såväl operatörer som användare samt högklassig design har produktfamiljerna Voodtm för IP-telefoni samt Moodtm för IP-TV mottagits mycket väl av marknaden. Nu lanserar i3 nya funktioner som på ett unikt sätt integrerar dessa lösningar. i3 micro technology är ett snabbväxande datakomföretag som tillhandahåller produkter och lösningar för distribution och mottagning av digital TV, video, telefoni och musik över IP-nät. Företaget utvecklar lösningar som ger operatörer möjlighet att erbjuda sina användare avancerade kommunikations-tjänster till attraktiva priser. i3 har under 2000 och 2001 lanserat Vood för IP-telefoni och Mood för IP- TV. Vood (Voice options on demand) är en kostnadseffektiv och skalbar produktfamilj som innehåller samtliga systemkomponenter för att bredbandsoperatörer snabbt ska kunna tillvarata potentialen i den snabbväxande hushållsmarknaden. De kan erbjuda sina kunder IP-telefoni med bra talkvalitet utan att slutkunderna behöver köpa nya telefoner. Kunderna behöver bara koppla in sin vanliga telefon och kan sedan ringa som vanligt i Vood-systemet. Med Mood (Media options on demand) kan bredbandsoperatörer erbjuda hushåll möjligheten att använda den vanliga TV-apparaten för att ta del av det nya tjänsteutbudet via bredbandsnätet, till exempel TV, IP-TV, Video On Demand, Internet- och mailuppkoppling. Produktfamiljen innefattar såväl högklassigt designad användarbox som administrationssystem och serverplattformar för Video on Demand och streaming av TV. Gemensamt för Mood och Vood är skalbarheten och att operatören mycket kostnadseffektivt kan hantera administration och uppdatering av användarboxar. Nu lanserar i3 ett antal funktioner så att bredbandsoperatörer med både Mood och Vood kan erbjuda sina kunder integrerade telefoni- och TV- tjänster. Samtliga telefonitjänster kan därmed styras från användarens vanliga TV-apparat. Till exempel kan användaren på sin TV se antalet meddelande som lämnats på telefonsvararen samt när de inkom och från vilket telefonnummer. Även telefonboken kan läsas på TV-skärmen och de tjänster som tidigare styrts via * (stjärna) och # (fyrkant), till exempel vidarekoppling, kan enkelt hanteras via TV-skärmen. Därutöver lanseras Personal Telephony som möjliggör för varje familjemedlem att få ett eget telefonnummer inom samma abonnemang och att inkommande samtal kan identifieras med olika ringsignaler. Sammankopplat med telefonboken ger detta nya möjligheter för nummerpresentation på TV:n. Nummer och namn på inkommande samtal visas på TV:n tillsammans med uppgift om vem i familjen som söks. "Det är med stolthet vi presenterar detta på Cebit. Vi är det enda företaget i världen som erbjuder både IP-telefoni- och IP-TV-lösningar och det enda företaget som kan utveckla dessa integrerade tjänster. Det här är framtiden och i3 visar vägen. Vi kommer att fortsätta lansera tjänster som är världsledande inom detta område", säger Hans Holmberg, vd på i3. För ytterligare information kontakta: i3 micro technology Jonas Dahllöf, Marknadschef Tel: +46-8-506 388 00 e-mail: jonas.dahllof@i3micro.com Om i3 micro technology: i3 micro technology bildades 1997 och är ett svenskt företag med huvudkontor i Kista. i3 utvecklar och marknadsför produkter och helhetslösningar för distribution av TV, video och telefoni över IP-nät. Bland ägarna finns Servisen Private Equity Fund I & II, Investment AB Spiltan och Catella. För ytterligare information om i3, se www.i3micro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00680/wkr0002.pdf