Svenska tankesmedjan IAMIP växer i Norge

Den svenska tankesmedjan och utvecklingsbolaget IAMIP har haft stora internationella ambitioner ända sedan starten 2013. Företagets molnbaserade affärsverktyg för hantering av patentinformation P²ALS, fungerar lika bra oavsett var i världen man befinner sig. Det har dessutom en unik skalbarbarhet för att passa olika företags behov. Nu ökar intresset starkt på den norska marknaden.

"Det finns verkligen inga gränser för den unika mjukvara som vi utvecklat eftersom patentsystemet är i stort sett homogent världen över. Ett tydligt tecken på det är de internationellt verkande företag visar allt större intresse. Norge har varit med oss från början. Här fick vi tidigt kontakt med ett framgångsrikt teknikutvecklingsbolag och med det som bas fortsätter vi tillväxtresan i Norge säger Dimitris Giannoccaro, VD och grundare till IAMIP."

Snabba beslut hos norska företag

IAMIP:s norska systerföretag Lean IPR blir nu IAMIP Norge när verksamheten växer. De norska och svenska marknaderna efterfrågar mer eller mindre samma tjänster, men det verkar finnas en skillnad vad gäller snabbheten i beslutsprocesser enligt Odd-Jone Linnebo, VD för det blivande IAMIP Norge.

"Man ska nog inte generalisera och säga att norska bolag alltid tar snabbare beslut, men vi upplever att de norska teknikintensiva bolag som vi träffar snabbt inser de nya affärsmöjligheterna som vår mjukvara innebär. Och det är ofta företagens ledningspersoner som engagerar sig menar Odd-Jone Linnebo."

Norsk ”innovationshub” i Kristiansand

IAMIP Norge har sitt säte i Kristiansand i södra Norge. Här har utvecklingsbolaget Viking Development Group skapat ett helt nytt innovationshus och öppnat sina dörrar för IAMIP. Innovationshusets innovativa ambition ligger helt i linje med IAMIP:s framtidsplaner.

"Härifrån har vi perfekta förutsättningar att erbjuda unika och utvecklingsstödjande tjänster till såväl små innovativa företag som till större och utvecklingsintensiva teknikföretag, nu med ännu större gemensamma resurser, säger Odd-Jone Linnebo. Till exempel kommer vi ha ökad tillgång till IAMIP:s unika och industribaserade IP-expertis, något som är en stor fördel för våra norska kunder enligt Odd-Jone."

Fakta om företaget IAMIP

IAMIP är tankesmedjan som utvecklar innovativa mjukvaror som sätter nya standarder för hur företag kan använda information om immateriella tillgångar för att stärka sina affärer.

Företaget IAMIP startade så sent som i februari 2013 och samma år utsågs man till ett av Sveriges framtida tillväxtföretag av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Strax därefter kom nästa utnämning då IAMIP fick Sveriges största innovationsstipendium från Stockholms stad för den

molnbaserade mjukvaran P²ALS, något som gav företaget en snabb och viktig bekräftelse på att man tänker både nytt och rätt. http://www.iamip.com

Fakta om affärsverktyget P²ALS.

Med hjälp av det avancerade men intuitiva affärsverktyget P²ALS kan företag enkelt hantera, analysera och visualisera patentinformation och även beräkna nuvarande och framtida patentkostnader på ett sätt som tidigare varit mycket svårt. Effekten blir ständigt aktuella och faktabaserade underlag för företagens utvecklingsbeslut. http://www.iamip.com/pals

molnbaserade mjukvaran P2ALS, något som gav företaget en snabb och viktig bekräftelse på att man tänker både nytt och rätt.

Snabbfakta

Dimitris Giannoccaro