Svenskt affärsverktyg ska vässa Nynas hantering av patentinformation.

Nynas AB, global marknadsledare inom specialoljor och inom bitumen för väg- och industriapplikationer inleder ett samarbete med svenska mjukvaruutvecklaren IAMIP. Man är ute efter att stärka greppet ytterligare på den högteknologiska och starkt konkurrensutsatta marknaden och ser en effektivare och mer strategisk hantering av patentinformation som en nyckelåtgärd.

I företaget IAMIP:s unika och prisade mjukvara P2ALS är all världens patentinformation unikt sammankopplad och ger användarna möjlighet att hantera både sin egen och konkurrenternas patentinformation på ett smartare och mer affärskopplat sätt än vad som är möjligt i andra mjukvaror.

- Vi har fått många indikationer på mjukvarans förmåga och kapacitet men vi har inte räknat med att den positiva responsen skulle komma så snabbt från stora företag. Visst, det är ett kompetent verktyg med över 25.000 utvecklingstimmar bakom sig, men vi har ett helt batteri av revolutionerande utvecklingsprojekt i pipeline, inte minst baserat på idéer och önskemål från våra nuvarande användare, säger Dimitris Giannoccaro, VD och en av hjärnorna bakom P2ALS.

Nynas AB ska ta välgrundade affärsbeslut med stöd av P2ALS

Nynas lägger mycket tid och energi på egen forskning och utveckling. Man har också ett omfattande forskningssamarbete med tekniska universitet.

- Vi är ute efter en smidigare och snabbare process för hantering av forsknings- och utvecklingsfrågor där kopplingen till våra affärer blir mer tydlig. Vi har tittat på flera stora leverantörer av mjukvaror men IAMIP:s affärsverktyg P2ALS har en unik och inbyggd logik som vi inte hittat någon annan stans och som passar oss, säger Per Wiklund, Forskningschef för specialoljor och ansvarig för Nynas tekniska IP.

Bättre processflöden ökar medvetenheten i Nynas utvecklingsarbete

Företaget IAMIP Sverige AB som är motorn i och tankesmedjan bakom P2ALS bestämde sig redan från start att låta användarna få vara med och utveckla mjukvaran. Det verkar ha varit ett viktigt beslut och något som gjort att intresset för P2ALS nu växer snabbt.

- För oss på Nynas var det lätt att inse vad det här kunde innebära. IAMIP:s affärsverktyg är lätt att använda och vi är många som behöver samarbeta i smidiga processflöden, det är ju inte bara jag som är involverad i vårt utvecklingsarbete, säger Per Wiklund. Dessutom kommer det in i snitt 100.000 nya patentdokument från hela världen varje vecka har jag fått veta. Sannolikheten att ett eller flera av dessa dokument påverkar vår affärsverksamhet är stor. Med hjälp av P2ALS kommer vi kunna ha mycket bättre egen kontroll, konstaterar Per Wiklund.

Fakta om företaget IAMIP

IAMIP är tankesmedjan som utvecklar innovativa mjukvaror som sätter nya standarder för hur företag kan använda information om immateriella tillgångar för att stärka sina affärer. Företaget IAMIP startade så sent som i februari 2013 och samma år utsågs man till ett av Sveriges framtida tillväxtföretag av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Strax därefter kom nästa utnämning då IAMIP fick Sveriges största innovationsstipendium från Stockholms stad för den molnbaserade mjukvaran P2ALS, något som gav företaget en snabb och viktig bekräftelse på att man tänker både nytt och rätt.

Fakta om affärsverktyget P2ALS.

Med hjälp av det avancerade men intuitiva affärsverktyget P2ALS kan företag enkelt hantera, analysera och visualisera patentinformation och även beräkna nuvarande och framtida patentkostnader på ett sätt som tidigare varit mycket svårt. Effekten blir ständigt aktuella och faktabaserade underlag för företagens utvecklingsbeslut.

Dimitris Giannoccaro, VD
Tel: 070-752 66 66 alt 08-33 37 00
E-post: dimitris@iamip.com

Per Wiklund, Forskningschef/ansvarig teknisk IP
Tel: 0705-406751 alt 08-520 65134
E-post: per.wiklund@nynas.com

Vi är ute efter en smidigare och snabbare process för hantering av forsknings- och utvecklingsfrågor där kopplingen till våra affärer blir mer tydlig. Vi har tittat på flera stora leverantörer av mjukvaror men IAMIP:s affärsverktyg P2ALS har en unik och inbyggd logik som vi inte hittat någon annan stans och som passar oss.
Per Wiklund, Nynas AB