Toppstudenter vill hjälpa företag att se längre in i framtiden.

Det svenska företaget IAMIP:s löfte till marknaden är att hjälpa sina kunder att plocka fram det magiska ur immaterialrätten. Det löftet lockade två studenter från Stockholms Universitet att söka sig till företaget IAMIP inför sitt förestående examensarbete. En av de grundläggande förutsättningarna till att kunna lova sina kunder det är förmågan att kunna se och analysera patentbaserad information som andra inte ens ser.

För gemene man kanske det här låter som påhittade trollerikonster, dock inte om man är toppstudenter inom statistik och ekonomi och ser en chans att få jobba med ett unikt innehåll i sitt examensarbete. Studenterna Arian Barakat och Rebin Hosini, då studerandes ekonomi och statistik på Stockholms Universitet och i färd med att starta upp sitt examensarbete ”Monitoring patent activity using forecasting techniques”, hade fått ett relevant men annorlunda underlag att bita i.

Kraften i att kunna tolka trender i patentinformation.

I diskussion med bland andra IAMIP:s VD Dimitris Giannoccaro, som själv tidigare bland annat publicerat studien ”Patent Data as Indicators of Wind Power Technology Development” och som brinner för att hjälpa företag skaffa sig ett mer affärsstrategiskt förhållningssätt till teknikutveckling och hantering av patentinformation, jobbade Rebin och Arian fram en idé om att man skulle kunna skapa ett helt nytt och bättre sätt att förutspå ”patentaktivitet” än vad hittills kunnat erbjudas till teknikintensiva och utvecklingsbenägna företag.

”Idag används inte patentinformation till affärsstrategisk utveckling i företagen i någon större omfattning. Det beror på att dagens patentexperter inte riktigt vet vad informationen innehåller, inte heller hur de ska få fram den delvis ”dolda” informationen eller hur de ska analysera den, säger Dimitris Giannoccaro, grundare av IAMIP och en av hjärnorna bakom affärsverktyget P2ALS som hjälper företag att hantera patentinformation på ett nytt sätt.”

Vi ville ”klämma ur all juice” ur patentinformation.

Redan tidigt i planeringen av examensarbetet hade Rebin och Arian en idé, eller snarare önskan, om att deras slutsatser skulle påvisa möjligheter att kunna erbjuda företag bättre beslutsunderlag med betydligt mer trovärdiga ”hintar” om framtiden, och därmed ge företagen chansen att effektivisera sitt utvecklingsarbete. Då skulle företagen få ett avsevärt starkare konkurrensverktyg i sina händer.

Under tiden som Arian och Rebin jobbat med sitt examensarbete har de haft tillgång till IAMIP:s egenutvecklade och avancerade mjukvara för hantering av patentinformation – P2ALS. Affärsverktyget har gjort det möjligt att både hitta, analysera och förstå den affärsmässiga innebörden av olika teknikers utveckling, företags utvecklingsaktiviteter samt ekonomiska och marknadsmässiga konsekvenser av olika beslut som är relaterade till patentstrategier.

”Vi visste sedan tidigare att patent innehåller mycket information som företag normalt sett inte delar med sig av. Den insikten ville vi forska vidare i när vi studerade de mönster som finns i patentaktiviteter. Vi såg samtidigt en möjlighet att satsa på ett examensarbete som ingen tidigare har gjort säger Rebin Hosini.”

Från gissningar till stöd i verkliga siffror och fakta.

Som de statistiker de är vill Arian och Rebin inte lämna något åt slumpen. Med stöd av P2ALS och tillgång till all världens ca 100 miljoner patentdokument (och det kommer in i snitt 100.000 nya patentdokument i veckan från hela världen, året om) gick man igenom dokumentation från en mängd teknikområden. Man tittade långt tillbaka i tiden för att kunna se om det fanns likheter i utvecklingstrenderna inom olika teknikområden. Det fanns det.

”När vi såg att det fanns så stora likheter i utvecklingstrenderna ville vi jämföra tidigare studier om långsiktiga och kortsiktiga trender. Med inspiration från finansvärlden, där vi hittat en modell som hjälper till att förutspå priser på guldmarknaden, skapade Rebin och jag en helt unik hybridmodell, baserad på flitigt använda modeller från tidigare studier säger Arian Barakat.”

Från studenter till nyckelmedarbetare på några månader.

Med facit i hand, d v s Rebins och Arians examensbetyg, konstaterar vi att de är mer än två unga teoretiskt smarta grabbar. Det visar också att deras tes i allra högsta grad har bärighet. Examensarbetet gav dem båda det högsta betyget A och IAMIP:s VD Dimitris Giannoccaro har som ett resultat av deras gedigna examensarbete anställt både Rebin och Arian direkt efter examen.

”Den analysförmåga som Rebin och Arian besitter i kombination med deras ”let´s make a difference”-attityd gjorde beslutet enkelt för mig. De är redan starkt bidragande till att utveckla och paketera nya och unika tjänster i P2ALS, samma affärsverktyg som de fick möjlighet att använda när de gjorde sitt examensarbete. Med sina statistiska och analytiska förmågor är de också en tillgång för företaget när vi ska förklara för andra företag hur de kan effektivisera sitt utvecklingsarbete, avslutar Dimitris.”

Fakta om företaget IAMIP

IAMIP är tankesmedjan som utvecklar innovativa mjukvaror som sätter nya standarder för hur företag kan använda information om immateriella tillgångar för att stärka sina affärer.

Företaget IAMIP startade så sent som i februari 2013 och samma år utsågs man till ett av Sveriges framtida tillväxtföretag av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Strax därefter kom nästa utnämning då IAMIP fick Sveriges största innovationsstipendium från Stockholms stad för den molnbaserade mjukvaran P2ALS, något som gav företaget en snabb och viktig bekräftelse på att man tänker både nytt och rätt.

Fakta om affärsverktyget P2ALS.

Med hjälp av det avancerade men intuitiva affärsverktyget P2ALS kan företag enkelt hantera, analysera och visualisera patentinformation och även beräkna nuvarande och framtida patentkostnader på ett sätt som tidigare varit mycket svårt. Effekten blir ständigt aktuella och faktabaserade underlag för företagens utvecklingsbeslut.

Snabbfakta

Idag används inte patentinformation till affärsstrategisk utveckling i företagen i någon större omfattning. Det beror på att dagens patentexperter inte riktigt vet vad informationen innehåller, inte heller hur de ska få fram den delvis ”dolda” informationen eller hur de ska analysera den.

Med inspiration från finansvärlden, där vi hittat en modell som hjälper till att förutspå priser på guldmarknaden, skapade Rebin och jag en helt unik hybridmodell, baserad på flitigt använda modeller från tidigare studier.”
Arian Barakat